nieuws

E-commerce klant positief over koelbox voor de deur

Distributie 517

Een koelbox bij de deur voor het afleveren van de online bestelde boodschappen. Veel supermarktklanten die weleens e-commerce gebruiken zien die optie wel zitten. Een huissleutel voor de bezorger geeft minder enthousiasme.

E-commerce klant positief over koelbox voor de deur

Dat blijkt uit een exclusief voor Distrifood uitgevoerde analyse binnen het Consumentenonderzoek 2019 van Deloitte. Daarbij werd onder meer gevraagd naar oplossingen voor het bezorgen van boodschappen als de klant niet thuis is. Klanten die al meer vertrouwd zijn met online boodschappen, zien een koelbox bij de deur als een interessante optie.

Sleutel voor de bezorger minder populair

De helft van de klanten ziet hier niks in, terwijl 17 procent nauwelijks interesse heeft. De optie om de bezorger een sleutel te geven zodat die boodschappen in de koelkast gaat leggen, is voor 16 procent op zijn minst enigszins een optie. De groep die hier (heel) erg in geïnteresseerd is, blijft echter beperkt tot 4 procent van de onlineklanten.

 

Last mile stuk efficiënter met slimme box aan huis

Momenteel loopt er een pilot met een slimme box aan huis in Nederland. De speciaal ontwikkelde box is voorzien van allerlei sensoren. Een temperatuursensor houdt in de gaten of de levensmiddelen op de juiste temperatuur worden bewaard. Een andere sensor meet in hoeverre de box gevuld is en hoeveel plek beschikbaar is voor de bestellingen van andere leveranciers. De box kan koelen, maar ook verwarmen. “Onze oplossing is geschikt voor de dagelijkse boodschappen en voor maaltijdboxen, ook warme maaltijden. In de box is ruimte voor twee boodschappenkratten. Door de box digitaal te ontsluiten, is het mogelijk om de box te delen met de buren.
Lees meer over de case

 

Wanneer naar alle Nederlanders wordt gekeken, is de interesse voor beide opties veel beperkter. Voor het jaarlijkse onderzoek ondervroeg Deloitte 2272 mensen van 18 jaar en ouder. Het percentage respondenten dat alleen boodschappen doet in de supermarkt is significant afgenomen ten opzichte van 2017 (91%-87%) Het aantal respondenten dat zowel offline als online shopt is toegenomen (8%-12%)

Download gratis het hele onderzoek

Last mile boodschappen

Slim je boodschappen thuis bezorgen staat al langer op de agenda van retailers; met name in het buitenland. Zo testte Zalando recent de ultieme last mile oplossing; thuisbezorgen tot in de keuken. De Amerikaanse supermarktketen Walmartging nog een stap verder; Walmart testten een systeem waarbij tot in de koelkast wordt geleverd. Deze zomer testte de keten een bezorgoptie waarmee klanten kunnen meekijken met de bezorger die bodycams draagt.

 

 

Reageer op dit artikel