nieuws

Continental en Knorr-Bremse lanceren platooning demonstrator

Distributie 173

Platooning. Hoe is het om autonoom in colonne te rijden met vrachtwagens en wat is daar voor nodig? Om op deze vragen beter antwoord te krijgen, hebben Continental en Knoor-Bremse een tool ontwikkeld.

Continental en Knorr-Bremse lanceren platooning demonstrator

Platooning Demonstrator heet de ontwikkelde tool. Het ontwikkelde systeem moet inzicht geven in de benodigde handelingen en (technische) kwalificaties die nodig zijn voor platooning. De twee partners hebben al demonstraties en tests uitgevoerd met vrachtwagenfabrikanten. Continental en Knorr-Bremse met succes aangetoond: de vorming van pelotons; synchroon rijden ‘synchroon’; een automatische noodremfunctie; het verlaten van het konvooi door individuele voertuigen; en veilig opsplitsen van het hele peloton.

Tijdens het ontwikkelingswerk is speciale aandacht besteed aan het proces van het overdragen van de controle van de bestuurder naar het voertuig. Een belangrijk element hiervan zijn duidelijke instructies over wat te doen, die de bestuurder ontvangt via de speciaal ontworpen mens/machine-interface (HMI) die de informatie grafisch en duidelijk weergeeft.

 

Platooning en ander slim transport: dit zijn de gevolgen voor de logistiek

 

De overdracht zelf wordt op verzoek gestart met een druk op de knop zodra het partnervoertuig minder dan 50 meter verwijderd is. De gesynchroniseerde voertuig-naar-voertuig (V2V) noodremfunctie zorgt voor meer verkeersveiligheid door alle vrachtwagens gelijktijdig te remmen zonder vertraging vanwege reactietijden, waardoor ze op dezelfde afstand van elkaar stoppen als tijdens het rijden.

 

 

Continental is verantwoordelijk voor de nieuwste geïnstalleerde sensortechnologieën, waaronder camera’s en radar- en lidarsystemen, die samen met V2V-communicatie een zeer korte afstand tussen voertuigen tijdens platooning mogelijk maken, wat moet leiden tot brandstofreductie. Knorr-Bremse draagt ​​bij met zijn expertise op het gebied van trajectplanning en het rijbesturingssysteem Motion Control dat stuurt en remt voor longitudinale en laterale besturing.

 

Lees ook
Platooning merkonafhankelijk ziet levenslicht

 

“Met de Platooning Demonstrator hebben we de eerste mijlpaal van ons gezamenlijke werk bereikt”, aldus Gilles Mabire, hoofd bedrijfsvoertuigen en aftermarket van Continental. “De focus ligt nu op het uitwisselen van ideeën met voertuigfabrikanten voor de verdere ontwikkeling van de systeemoplossing in lijn met de productstrategieën van de klanten.”

De twee bedrijven werken nu aan de Highway Pilot. Dit systeem moet sterk geautomatiseerd rijden door afzonderlijke vrachtwagens op snelwegen mogelijk maken. De eerste demonstrator is gepland voor volgend jaar. Vanaf 2020 zullen de partners klaar zijn om deze technologie samen met vrachtwagenfabrikanten te ontwikkelen.

Reageer op dit artikel