nieuws

‘Begin volgend jaar meer duidelijk over zero emissie zones’

Distributie 734

Grote steden geven uiterlijk begin volgend jaar meer duidelijkheid over hun geplande zero-emissiezones in 2025. Dat heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) tijdens een Kamerdebat aangekondigd. Het zou volgens van Veldhoven gaan over ‘dertig tot veertig’ van zulke zones.

‘Begin volgend jaar meer duidelijk over zero emissie zones’

​Tijdens het Kamerdebat over duurzaam vervoer afgelopen donderdag vroegen zowel D66 als CDA de staatssecretaris herhaaldelijk om duidelijkheid wat betreft die uitstootvrije zones. “We zijn met al die gemeenten in gesprek en er zou begin volgend jaar duidelijkheid over moeten zijn”, zei Van Veldhoven uiteindelijk. Volgens TLN is dit goed nieuws voor wegvervoerder. “Zij weten begin volgend jaar wat de grenzen worden van de uitstootvrije zones in de gemeenten waar zij met hun vrachwagens moeten zijn. Zo weten zij waar ze aan toe zijn bij de invoering van de zero emission-zones in 2025. En kunnen ze rekening houden met die grenzen bij bijvoorbeeld de aanschaf van nieuwe voertuigen.”

Twijfel aanbod elektrische voertuigen

Van Veldhoven zei ook dat ze bij de invoering van de zero emission-zones rekening zal houden met het aanbod van elektrische vrachtwagens. VVD en PVV twijfelen er namelijk aan of er op tijd voldoende elektrische voertuigen te koop zijn om deze zones daadwerkelijk in 2025 in te voeren. Is die invoering dan wel realistisch, vroegen ze Van Veldhoven. Zij gaf aan dat realisme erg belangrijk is en dat ze continu in overleg is met de transportsector over vragen als deze. “Maar dit is de ambitie die we hebben neergezet. Hier gaan we voor.”

Netwerk van laadpalen en stads dc’s

Voor het slagen van die zero emission-zones is die duidelijkheid over de grenzen en de beschikbaarheid van voldoende elektrische vrachtauto’s erg belangrijk, maar er is meer nodig, volgens TLN die daarbij gesteund wordt door Evofenedex. Daarvoor moet er volgens beide organisaties ook een uitgebreid netwerk van laadpalen komen om elektrische vrachtauto’s en bestelbusjes op te laden. En logistieke hubs aan de rand van de stad, waar vervoerders goederen kunnen overladen van gewone vrachtwagens op elektrische voertuigen.

Lees ook: Elektrische stadslogistiek – feiten in plaats van fabels

Reageer op dit artikel