nieuws

Elektrische stadslogistiek – feiten in plaats van fabels

Distributie 4102

Van (teveel) extra vraag naar elektriciteit is amper sprake. En ook op investeringsgebied hoeven de meeste bedrijven zich geen zorgen te maken. Een nieuwe analyse met concrete cijfers en voorbeelden uit de praktijk over elektrische stadslogistiek moet de koudwatervrees rond elektrisch vervoer in zero emissies zones wegnemen. Gemeentes kunnen aan de slag met de benodigde laadinfrastructuur.

Elektrische stadslogistiek – feiten in plaats van fabels

Iedereen roept maar wat als het gaat over elektrisch vervoer in binnensteden, maar niemand weet echt hoe het zit met de mogelijkheden en beperkingen die er zijn. De Topsector Logistiek bracht zes onderzoeksinstellingen bij elkaar en liet een uitgebreide inventarisatie uitvoeren om het echte verhaal op tafel te krijgen. Het resultaat is een lijvig rapport (verderop te downloaden) met een belangrijke conclusie: elektrische stadsdistributie in 2025 kan, maar dan moet wel iedereen meewerken.

Concreet maken per regio

In de afgelopen maanden is onder leiding van Connekt (uitvoeringsorgaan van de Topsector Logistiek) een grote studie gedaan naar de effecten van elektrische vervoer. Als concreet voorbeeld is de regio Groot-Amsterdam genomen. Daar was de bereidheid om mee te werken aanzienlijk, logisch omdat het stadsbestuur aankondigde eerder dit jaar om in de binnenring alleen nog maar elektrische autoverkeer toe te staan. Maar volgens Herman Wagter (Connekt) kon over Amsterdam ook voldoende cijfermateriaal bij elkaar worden gebracht. “Met gemiddelden en aannames links en rechts kom je niet veel verder. Je moet het heel concreet maken per regio.”

Herman Wagter, Connekt

Specifieke wensen logistiek in kaart gebracht

Met het onderzoek in de hand is Wagter een stuk positiever over de kansen die elektrische stadslogistiek biedt. Niet alleen in Amsterdam, maar ook in de 30 tot 40 andere stedelijke gebieden, die volgens het onlangs gesloten Klimaatakkoord binnen een paar jaar zero emissie zones moeten realiseren. “Ze hebben geen idee hoe dat zou moeten, bijvoorbeeld op punt van de laadinfrastructuur. Daar is een nationale agenda voor in de maak. Maar de specifieke wensen vanuit de logistieke sector zijn tot nu toe onvoldoende belicht. Niet het aantal laadpalen per gemeente is belangrijk, maar waar ze precies staan; vooral ook in buitenwijken en naburige gemeenten waar chauffeurs wonen.”

‘Gewoon een vervangingsinvestering’

Een andere belangrijke conclusie luidt, dat de financiële haalbaarheid al een stuk verder is dan menigeen denkt. Elektrische bestelauto’s zijn volgens Wagter al gelijkwaardig aan benzine- en dieselmodellen, als je alle kosten mee rekent (dus niet alleen aanschaf, maar ook gebruiks- en onderhoudskosten). Wat hem betreft gaat het zeker bij bestelauto’s puur om een vervangingsinvestering. “Er is wel een grote groep kleine ondernemers die nu gebruik maakt van tweedehands voertuigen. Daar moet een aparte regeling voor komen, want het gaat nog geruime tijd duren voor er goedkope tweedehands elektrische auto’s op de markt beschikbaar zijn.”
Dat is ook één van de zorgpunten van Walther Ploos van Amstel, lector City Logistics in Amsterdam en mede-opsteller van het rapport. “We hebben daar nu nog niet het antwoord op. Wat je moet voorkomen is, dat de overheid met individuele subsidies het speelveld gaat verstoren. Ander puntje is ook dat in mijn ogen de vrachtauto langer uitstel moet kunnen krijgen tot 2030 bijvoorbeeld. Er komen veel te weinig elektrische vrachtauto’s op de markt vooralsnog, bovendien is de milieuwinst op schone Euro 6 motoren buitengewoon gering. Dus geef een adempauze. Laten we eerst inzetten op hybride modellen en onderzoeken of waterstof een goed alternatief is voor de lange termijn.”

Walther Ploos van Amstel, HvA

‘Geweldig leuke tijd tegemoet’

Ploos van Amstel denkt verder dat de auto-industrie zelf met een enorme productiepiek in de maag zit, die de markt flink onder druk zal zetten. “Denk aan onderdelenleveranciers bijvoorbeeld. Dit is een disruptie waar niemand op zich te wachten en waar ze nog jaren last van zullen hebben.”
“Maar dat gezegd hebbende, vind ik wel dat we als logistieke sector een geweldig leuke tijd tegemoet gaan.” De lector voorspelt, dat veel bedrijven zich de komende tijd gaan afvragen of ze wel met eigen vervoer de binnenstad in willen, of toch meer gebruik gaan maken van professionele aanbieders. “Slimme en schone logistiek, dat krijgt een extra impuls met het instellen van zero emissie zones. Dat vraagt om meer samenwerking en om de ontwikkeling van nieuwe, verbeterde TMS systemen, die wel dynamisch kunnen plannen en rekening houden met de beste en goedkoopste laadstrategie. Logistici zullen andere vaardigheden moeten ontwikkelen en bijvoorbeeld slim zijn met het inkopen van energie.”

‘Spitsverbod voor vrachtfietsen’

En passant waarschuwde de Lector City Logistics zondag in De Telegraaf dat ‘nieuwe voertuigen’ zoals elektrische vrachtfietsen van pakketdiensten alle ruimte op fietspaden gaan opslurpen en voor veel ergernis zorgen bij andere verkeersdeelnemers. Ploos van Amstel pleit in de krant voor een spitsverbod vooral ook omdat het aantal elektrische vrachtfietsen in binnensteden alleen maar zal toenemen. “Zo’n verbod kan veel problemen oplossen op de overvolle fietspaden in met name de steden, waar fietskoeriers met vele honderden tegelijk onderweg zijn en nog meer bakfietsen de toch al minimale ruimte innemen.”

Rapport Topsector Logistiek

Zero emissie stadslogistiek

In opdracht van de Topsector Logistiek hebben Buck Consultants International, CE Delft, Districon, de Hogeschool van Amsterdam, Panteia en TNO concreet uitgewerkt hoe elektrische stadslogistiek in de praktijk uitgevoerd zou worden. Het rapport gaat uitgebreid in op inzetprofielen van bestelauto’s en vrachtwagens in de regio Groot-Amsterdam en de meest gunstige laadstrategie.

Vragen waar het rapport antwoord op geeft

Het rapport bekijkt stadslogistiek van alle kanten: de bevoorrading van winkels, kantoren en bouwplaatsen, de levering van pakjes aan consumenten en bedrijven, bestelwagens van servicebedrijven, verhuisbedrijven, afvaltransport, maar ook om de lokale winkels, cateraars en bloemisten die hun klanten beleveren.
Dit zijn de vragen die naar voren komen:
– Hoe kunnen transporteurs hun werk doen met elektrische voertuigen die regelmatig opgeladen moeten worden?
– Welke aanpak geeft de laagste kostprijs?
– Waar, wanneer en hoe snel gaan bestelwagens en vrachtwagens laden?
– Wat vraagt dat van het elektriciteitsnet?

Overstappen op elektrisch transport?download de gratis white paper

Download hier het rapport

Reageer op dit artikel