nieuws

Elektrisch groeit, maar diesel is en blijft de norm voor bestelauto’s

Distributie 838

Het schiet nog niet erg op met elektrische bestelbusjes. Hoewel in 2025 tientallen steden op slot gaan voor diesels, is de fossiele brandstofvariant nog altijd veruit het meest populair onder bestelauto’s.

Elektrisch groeit, maar diesel is en blijft de norm voor bestelauto’s

Elektrisch rijden. Initiatieven van fabrikanten, verladers en logistieke dienstverleners zijn er in ruime mate. Toch wil het nog niet echt vlotten met de verduurzaming van het wagenpark.

In 2018 werd 0,1 procent, 40 duizend ton, van het totaal vervoerde gewicht per elektrische bestelauto vervoerd. Dit is inclusief de bestelbussen van loodgieters, stukadoors en servicediensten. Zij beslaan de helft van alle bestelbussen die op de weg rijden in Nederland.

Wie het positief wilt bekijken: het vervoerd gewicht met elektrisch aangedreven bestelauto’s nam wel met 81 procent toe ten opzichte van 2016. In dat jaar was het aandeel nog 0,04 procent.

Lees ook
Ontwikkeling elektrische trucks neemt vlucht

Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Het aandeel van bestelauto’s op aardgas nam toe, van 0,8 procent in 2016 naar 1,3 procent in 2018. Verreweg de meeste bestelauto’s, 98 procent, reden op diesel. Dit aandeel bleef tussen 2016 en 2018 nagenoeg gelijk. Bestelauto’s op lpg vervoerden in 2018, met een aandeel van 0,2 procent, vier vijfde minder dan in 2016.

Feit is dat fossiele brandstof veruit de meest populaire keuze is en blijft voor  ondernemende Nederland als het gaat om bestelauto’s. De transitie gaat langzaam en dat is opmerkelijk want in 2025 gaat in veertig steden de stad op slot voor vervuilende voertuigen.

Lees ook
De alternatieven voor diesel – dit zijn ze
Hoe regel je de eis voor emissievrij transport in tender en contract?

 

Een van de oorzaken waarom het nog niet opschiet is volgens Walther Ploos van Amstel het aanbod elektrisch van grote bestelbussen. “Dat is nog veel te mager”, stelde hij vanochtend op BNR. 
Daarnaast zijn de aanschafkosten veel hoger waardoor financiering een probleem wordt voor veel kleine ondernemers. Zo’n tweederde van alle bestelbussen op de Nederlandse weg, dat zijn er 1 miljoen, is in handen van kleine zelfstandigen.

 

‘LEVV’s kunnen 10 tot 15 procent van bestelautoritten vervangen’

 

Om elektrische bestelbussen echt van de grond te krijgen, moet ‘de initiële grote stap voor ondernemers lager worden’.  Ploos van Amstel pleit voor een fiscale maatregel, subsidievorm en de hulp van banken. Een ander heikel punt is de actieradius van de elektrische varianten. Die ligt nu nog tussen de 100 en 150 kilometer. Dat vergt dus betere planning. Ook de infrastructuur van laadpalen is een punt van aandacht.

Lees ook de blog
Zero emissie stadslogistiek: ‘de dag die je wist dat zou komen’

Reageer op dit artikel