nieuws

E-commerce belang PostNL groeit hard door

Distributie 1078

E-commerce wordt een steeds groter aandeel in de omzet van PostNL. PostNL heeft in het tweede kwartaal geprofiteerd van de nog altijd toenemende vraag naar de bezorging van pakketjes.

E-commerce belang PostNL groeit hard door

De omzet van het postbedrijf steeg door de oprukkende e-commerce. De hoeveelheid brievenbuspost nam opnieuw af. Ook de winst van PostNL, dat zijn Duitse dochter Postcon verkocht, steeg. Zo blijkt uit de tweede kwartaalcijfers van het bedrijf.

Het aantal bezorgde pakketten ging met 13 procent omhoog. Inmiddels is e-commerce goed voor meer dan de helft van de omzet. Ter vergelijking: In 2017 kwam circa 38 procent van de opbrengsten uit diensten die gerelateerd zijn aan e-commerce. Dat was in 2016 nog 33 procent. De omzet steeg in het tweede kwartaal van dit jaar naar 681 miljoen euro, van 666 miljoen euro een jaar eerder. Onder de streep bleef 25 miljoen euro over. PostNL houdt vast aan zijn verwachtingen voor heel 2019.

Sandd overname

PostNL wacht nog altijd op de zegen van de Autoriteit Consument & Markt voor zijn geplande overname van branchegenoot Sandd. Topvrouw Herna Verhagen herhaalde dat bij een afwijzing PostNL en Sandd zullen aankloppen bij de staatssecretaris van Economische Zaken om de deal alsnog van de grond te krijgen.

 

Lees ook
PostNL geeft food fulfilment de ruimte

 

PostNL verkoopt zijn Duitse dochterbedrijf Postcon aan Quantum Capital Partners. Dat heeft het Nederlandse bedrijf bekendgemaakt zonder financiële details te geven. Postcon, dat een marktaandeel van rond de 10 procent heeft in Duitsland, stond al langere tijd te koop. De verkoop wordt naar verwachting nog dit jaar afgerond.

 

Reageer op dit artikel