nieuws

‘Bundeling van pakketten loont niet’

Distributie 1456

De consolidatie van pakketten voor een grootstedelijk gebied is een veelvuldig besproken onderwerp. Maar loont dit de moeite? Nee, blijkt uit Duits onderzoek.

‘Bundeling van pakketten loont niet’

Bundelen van pakketten zou de oplossing moeten zijn tegen de overlast van de vele bestelbusjes in de stad. Maar is dat wel zo? Nee, blijkt uit Duits onderzoek.

In opdracht van de Duitse, Federale Vereniging voor Pakket- en Express Logistiek (BIEK) werd een regioconsolidatie van twee e-commerce/pakketbedrijven uit Neurenberg en München voor het eerst kwantitatief onderzocht op basis van echte verzendgegevens.

Vervoersbewegingen en kosten nemen juist toe

De algemene conclusie: een geconsolideerde pakketbezorging is niet de moeite waard. De winst qua aantal vervoerbewegingen in de stad is minimaal. Volgens het onderzoek slechts tien procent. ‘Positieve verkeerseffecten zijn dus nauwelijks merkbaar in de aflevergebieden.’

 

 

Lees ook de blog
Samenwerking in pakketbezorging? Nog steeds hard nodig
 

Ook de efficiency heeft te lijden onder de bundelingsaanpak, stellen de onderzoekers. De geconsolideerde bezorgritten zorgen voor kortere stopafstanden en rijroutes met slechts licht gewijzigde capaciteit, waardoor de vereiste logistieke prestaties op de afzonderlijke routes gedeeltelijk afnemen.

Andere conclusie is dat de minimale consolidatiewinsten geheel of gedeeltelijk verloren gaan door het inter-depotverkeer dat juist toeneemt door de aanpak. Dat zorg juist voor extra verkeers- en transportkosten.

Oplossingen

Om het aantal bestelbusjes en vervoersbewegingen te reduceren, denken de onderzoekers niet zozeer in bundeling, maar in andere oplossingen. Zoals: ‘real time’ interactie met de ontvangers, route-optimalisatie met dynamische transportplanning, voldoende laad- en losplekken en microhubs. Ook minder lucht in verpakkingen moet het aantal vervoersbewegingen.

Lees ook:
Online hubs e-commerce: de belangrijkste aandachtspunten

Reageer op dit artikel