nieuws

Amazon geeft bezorgrobot zonnig vervolg

Distributie 803

Amazon gaat verder met zijn bezorgrobot Scout. Na een jaar testen in de staat Washington krijgt de pilot een vervolg in Californië.

Amazon geeft bezorgrobot zonnig vervolg

Amazon gaat de zes Scouts verplaatsen van het regenachtige en sneeuwgevoelige noorden van het land naar het zonnige Californië. De robots worden overgeheveld naar het zonovergoten Irvine, kondigt het e-commerce bedrijf aan in een blog. De plek verandert, maar de test blijft hetzelfde; het trainen en leren van de robots en de dieper liggende techniek.

De bezorgrobot, die het formaat heeft van een klein koelkastje, rijdt in wandeltempo over de stoep. Aangekomen bij het bezorgadres opent de robot zijn klep en kan de klant zijn of haar bestelling eruit pakken. Net als in het noorden worden de robots ook nu voortdurend vergezeld door een Amazon-medewerker.

 

Amazon is niet de eerste

De webwinkelgigant is niet het eerste bedrijf dat bezorgrobots inzet. Zo zet de Chinese webretailer JD.com  in de steden Changsha en Hohhot autonome bezorgrobots in die pakketjes bezorgen bij klanten. De uitvalsbasis voor deze robots zijn twee smart delivery stations waar pakketjes voor deze robots klaar worden gelegd. Ook Domino’s zet bezorgrobots in. De pizzaketen begon twee jaar geleden onder ander in Amsterdam een pilot met een bezorgrobot. Daarvoor ging het bedrijf een samenwerking aan met Starship, dat eerder al in Londen vijf bezorgrobots leverde aan de bezorgdienst Just Eat.

Albert Heijn autonome robot

Dichterbij huis wordt ook druk geëxperimenteerd met bezorgrobots. Albert Heijn zet als eerste supermarktketen in Nederland een volautomatische robot in voor het bezorgen van boodschappen. De robot werd afgelopen weken kleinschalig getest op de High Tech Campus in Eindhoven.

Robotprimeur op Ameland

Autonoom en elektrisch bezorgen. Ameland krijgt de primeur. Na maanden testen moet de eerste bezorgwagen in oktober operationeel zijn. Als het aan milieuorganisatie Urgenda en softwareontwikkelaar MWLC ligt worden alle diesel- en benzinebusjes voor goederenvervoer ingeruild voor autonoom elektrisch transport.

 


Het autonome voertuig wordt getraind op basis van deep learning. Die intelligentie moet er voor zorgen dat het voertuig straks minder storingsgevoelig is en goedkoper, stelt Jan Willem van Betntum van MLWC. Van Bentum verwacht dat het uiteindelijke model rond 15.000 euro zal moeten kosten.

 

Reageer op dit artikel