nieuws

ACM: 504 miljoen pakketten vervoerd in 2018

Distributie 2723

Het afgelopen jaar zijn opnieuw meer pakketten en minder brieven en kaarten verstuurd dan een jaar eerder. Samen groeiden deze markten wel: met de bezorging van pakketten en brievenbuspost werd ruim 3,5 miljard euro omzet gegenereerd. De pakketmarkt

ACM: 504 miljoen pakketten vervoerd in 2018
In 2018 zijn er opnieuw meer pakketten en minder brieven en kaarten verstuurd dan een jaar geleden. Samen groeiden deze markten wel: met de bezorging van pakketten en brievenbuspost werd ruim 3,5 miljard euro omzet gegenereerd, blijkt uit cijfers van Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Dat staat in de Post- en Pakkettenmonitor 2018 (pdf) die toezichthouder ACM (Autoriteit Consument en Markt) vrijdag publiceerde. Er werden vorig jaar 504 miljoen pakketten vervoerd en daarmee behaalden pakketbedrijven 17 procent meer omzet dan in 2017: bijna 2,5 miljard. De markt voor brievenbuspakjes groeide volgens de ACM-monitor ook: ten opzichte van 2017 is de groei in omzet 18 procent.

Brievenbuspost: 1 miljard euro omzet

De hoeveelheid brievenbuspost daalt: in 2018 jaar werden er 2,3 miljard stuks verstuurd, 9 procent minder dan in 2017. Deze zorgden voor 1 miljard euro aan omzet, 7 procent minder dan in 2017. Consumentenpost maakt 6 procent uit van de totale hoeveelheid post die verzonden wordt. Het volume van pakketten dat vanuit het buitenland naar Nederland is verstuurd is daarentegen sterk gestegen van 34 miljoen stuks in 2017 naar 47 miljoen stuks in 2018, waar er vorig jaar nog een lichte daling was.

Gemiddelde opbrengst pakket daalde

Er wordt volgens de cijfers van de ACM wel steeds minder per pakket verdiend. De gemiddelde opbrengst op de markt voor binnenlands pakketvervoer daalde naar 3,76 euro per pakket, 3 procent minder dan in 2017. De gemiddelde opbrengst voor pakketten verstuurd vanuit Nederland naar het buitenland (internationaal outbound) is in 2018 licht gestegen, nadat deze vorig jaar nog was gedaald. Deze gemiddelde opbrengst lag in 2018 op 8,50 euro per pakket.

PostNL hoogste marktaandeel

In de marktaandelen van de pakketbezorgingsmarkt zit nog altijd weinig beweging. PostNL en DHL Parcel waren, zo blijkt uit de monitor, ook in 2018 de twee grootste pakketvervoerders op de binnenlandse markt voor pakketvervoer. PostNL blijft daarbij de grootste aanbieder van pakketvervoer voor bedrijven, maar zeker ook voor consumenten. Het marktaandeel van PostNL is ten opzichte van 2017 op basis van volume en omzet licht gestegen naar ruim 60 procent. Het marktaandeel van DHL is in 2018 op basis van zowel volume als omzet 25-30 procent. DPD en GLS zijn de derde en vierde partij met beide een marktaandeel van 0-5 procent op basis van volume en respectievelijk 5-10 en 0-5 procent op basis van omzet.

DHL groeit in B2B-segment

In het business-to-business (B2B) segment liggen de marktaandelen van de verschillende pakketvervoerders dichter bij elkaar. De omvang van het B2B-segment was het afgelopen jaar 91 miljoen stuks en de omzet 431 miljoen. PostNL is in dit segment de grootste pakketvervoerder met een marktaandeel van 50 tot 55 procent op basis van volume. DHL Parcel en GLS volgen met respectievelijk 30-35 en 5-10 procent. Ten opzichte van een jaar geleden is het aandeel van DHL Parcel gestegen en van GLS gedaald.

DPD op 1 in grensoverschrijdend pakketvervoer

Het merendeel van het grensoverschrijdend pakketvervoer in Nederland bestond ook in 2018 uit pakketten die vanuit Nederland naar het buitenland zijn verzonden. Dit aantal nam ook toe: van 91 miljoen stuks in 2017 naar 107 miljoen stuks in 2018. DPD is de grootste pakketvervoerder op dit segment met een marktaandeel van 25-30 procent op basis van volume.

UPS grootste in internationaal pakketvervoer

Het volume van pakketten dat vanuit het buitenland naar Nederland is verstuurd is sterk gestegen van 34 miljoen stuks in 2017 naar 47 miljoen stuks in 2018 Vorig jaar was er nog sprake van een lichte daling. UPS was het afgelopen jaar de grootste pakketvervoerder op het segment van inkomende internationale pakketten met een marktaandeel van 25-30 procent op basis van volume. TNT-FedEx is nog altijd de kleinste.

Forse investeringen in nieuwbouw

Zoals bekend hebben alle pakketvervoerders in 2018 investeringen gedaan ter verbetering van hun dienstverlening. Het merendeel van deze investeringen is gedaan in de nieuwbouw (of modernisering) van sorteercentra. Meest in het oog springende projecten waren die van UPS en DPD. Eerstgenoemde realiseerde een sorteercentrum in Eindhoven, waar een investering van 130 miljoen euro mee gemoeid was. DPD investeerde ook fors in de realisatie van een nieuw sorteercentrum in eveneens de regio Eindhoven. Dit centrum heeft een sorteercapaciteit van 50.000 pakketten per dag. PostNL breidde (en breidt) op zijn beurt zijn netwerk van sorteercentra in Nederland eveneens flink uit met nieuwe sorteervestigingen in Venlo, Almere en Dordrecht. Komende oktober volgt de opening van een nieuw sorteercentrum in Tilburg.

’90 procent pakketten binnen één dag bezorgd’
Uit de door de ACM opgevraagde cijfers blijkt dat ook in 2017 alleen PostNL en DHL Parcel same day delivery aanboden. Het aantal bezorgde same day delivery pakketten was ook in 2018 klein (net als vorig jaar 0,1 procent). 90 procent van de binnenlandse pakketten is in 2018 binnen één werkdag bezorgd. Het resterende deel is binnen 2 dagen of langer bezorgd. De Nederlandse consument ontvangt pakketten bij voorkeur thuis. Het aandeel is ten opzichte van een jaar geleden wel fors gedaald van 90 procent naar 82 procent. Er wordt nu meer besteld voor bezorging via pakketkluizen of andere bezorgwijzen. Het aantal pakketten besteld voor bezorging in pakketkluizen of andere bezorgwijzen gestegen van 6 procent naar 13 procent. De ACM meldt vrijdag dat op dit moment een marktverkenning wordt uitgevoerd voor last-mile pakketbezorging. De autoriteit wil onder andere onderzoeken of er problemen zijn op het gebied van mededinging die ervoor zorgen dat pakketvervoerders weinig werken met pakketkluizen.

Lees ook: Pakketmarkt explodeert: GLS, PostNL, UPS, DHL en DPD breiden volop uit

Reageer op dit artikel