nieuws

Vijf Volvo bakwagens voor KLM Catering Services

Distributie 460

KLM Catering Services heeft vijf Volvo FE 250 6×2-bakwagens opgenomen in het wagenpark. De bakwagens worden ingezet voor transport van food en non-food.

Vijf Volvo bakwagens voor KLM Catering Services

Vanuit het magazijn op Schiphol Noord rijdt KLM Catering Services continu naar het hoofdgebouw direct gelegen aan het platform op Schiphol Centrum. Van daaruit worden de producten naar de vliegtuigen gebracht. “Met deze trucks vervoeren we alles wat je aan boord van een vliegtuig tegenkomt. Naast eten en drinken moet je dan denken aan headsets, documenten en alle andere zaken die noodzakelijk zijn en die je kunt krijgen tijdens je vlucht. Iedere dag hebben we zo’n vijftig transportbewegingen tussen de twee vestigingen”, vertelt Erik Koomen, senior buyer bij KLM Catering Services.

Verstevigde opbouw

Bij de oriëntatie zocht KLM Catering Services een chassis dat volledig in dienst staat van de opbouw. “Voor ons is het belangrijkste dat de opbouw zo sterk mogelijk is”, vertelt Koomen. “Deze trucks staan meer stil om te laden en te lossen dan dat ze rijden. We laden en lossen pallets van zo’n 1000 kilo, waarbij vooral de wanden van de opbouw het zwaar te verduren hebben. Een andere eis van ons was dat de trucks gelet op de belading beschikken over een 9-tons vooras. Volvo Group Truck Center heeft op basis van onze eisen een compleet voertuig gespecificeerd en gezocht naar een opbouwer die aan onze wensen kon voldoen. Dat heeft geresulteerd in een geïsoleerde opbouw van Jos Mulder Carrosseriebouw die extra is verstevigd.”

“Onze chauffeurs hebben veel stops. Met het extra zijruit aan de passagierszijde heeft de chauffeur maximaal zicht vanuit de cabine."

Lage instap is pluspunt

De trucks hebben een GVW van 28 ton en zijn mede gekozen vanwege het comfort en de veiligheidsaspecten voor de chauffeur. Zo is de lage in- en uitstap een van de pluspunten van de Volvo FE, geeft Koomen aan. “Onze chauffeurs hebben veel stops.” Verder zijn de trucks voorzien van Volvo’s automatisch schakelende I-Shift-versnellingsbak en Comfortcabine met een extra zijruit aan de passagierszijde. “Dankzij extra ramen in het passagiersportier en aan de zijkant van de cabine heeft de chauffeur maximaal zicht vanuit de cabine. Ook zijn aan de rechterzijde van het voertuig en aan de achterzijde camera’s geplaatst voor additioneel zicht rondom de truck, zodat chauffeurs zich veilig kunnen bewegen in de drukte op Schiphol en rond de magazijnen.” Veiligheidsfuncties zoals Forward Collision Warning met noodremfunctie en Lane Keeping Support dragen bij aan nog meer veiligheid onderweg. Dat geldt ook voor de bluetooth-aansluiting om handsfree te kunnen bellen.

Koomen is goed te spreken over de ondersteuning door Volvo Group Truck Center. “Het was onze eerste kennismaking met Volvo Group Truck Center en die is ons zeer goed bevallen. De begeleiding was professioneel en kundig. De accountmanagers begrepen meteen goed wat onze wensen zijn en zochten daar de juiste partij bij voor de opbouw. Dat heeft geresulteerd in een product waar we erg tevreden over zijn, zowel qua configuratie als prijs-kwaliteitverhouding.”

Lees ook: Brandstof besparen? Volvo Trucks heeft de oplossing

Reageer op dit artikel