nieuws

SUEZ, HAVI en Scania verduurzamen samen logistiek McDonald`s

Distributie 802

Afvalverwerker SUEZ, logistiek dienstverlener HAVI en truckfabrikant Scania slaan de handen ineen voor de verdere verduurzaming van de logistieke activiteiten bij McDonald`s. Dat doen ze door te rijden met een nieuw voertuig, de Scania Hybrid. Op de langere termijn biedt dit voertuig de mogelijkheid om de CO2 uitstoot tot 92 procent te reduceren.

SUEZ, HAVI en Scania verduurzamen samen logistiek McDonald`s

De truck maakt gebruik van een hybride aandrijflijn waarbij een elektromotor de standaardmotor ondersteunt. Hierbij wordt op de snelweg brandstof bespaard terwijl op het terrein van McDonald`s volledig elektrische en emissieloos wordt gereden. De truck is uitgerust met speciale apparatuur voor afvalinzameling zodat in één stop alle vrij komende grondstoffen gescheiden van elkaar opgehaald en afgevoerd kunnen worden. Tijdens iedere route worden 11 tot 13 McDonald’s restaurants aangedaan.

Accupakket en dieselmotor

De nieuwe truck betreft de Scania P320 Hybrid en is een HEV met een 320 pk vijfcilinder Euro 6 motor die parallel werkt met een elektromotor die een vermogen van 177 pk (133 kW) en een koppel van 1.050 Nm genereert. Het lithium-ion oplaadbare accupakket is afgeregeld op 7,4 kWh om een lange levensduur te garanderen. De 320 pk dieselmotor werkt ook probleemloos met de hernieuwbare brandstof HVO (Hydrotreated Vegetable Oil). Zo biedt het voertuig op de langere termijn de mogelijkheid om, over de gehele inzet, de CO2 uitstoot tot 92 procent te reduceren.

Lees ook: Ontwikkeling elektrische trucks neemt vlucht

Electrificeren recyclingproces

Met deze truck intensiveren de drie partijen het recyclingproces en verkleinen ze de CO2 footprint in de afvalstroom aanzienlijk. Het is de bedoeling dat het nieuwe voertuig de laatste kilometers vanaf de provinciale weg of snelweg ook elektrisch gaat afleggen. Ook de apparatuur om het afval in te zamelen werkt vanaf dan op elektriciteit.

Duurzame logistiek

HAVI en Scania werkten al eerder internationaal samen op het gebied van duurzame logistiek bij McDonald`s. In 2017 werden internationale afspraken gemaakt om het aantal door diesel aangedreven voertuigen terug te dringen en over te schakelen naar alternatieve brandstoffen, zoals modellen die rijden op gas of hybride voertuigen. Eerder werden, in Nederland, al trucks op LNG en HVO ingezet in de logistieke keten van McDonald`s. Met deze nieuwe Scania Hybrid wordt de volgende stap gezet in dit proces. Ook voor de toekomst hebben de drie organisaties een duidelijk stappenplan om voorop te blijven lopen in de sector. Zo komt er tegen 2025 een dieselverbod in de binnensteden, wat betekent dat het essentieel is om innovaties en veranderingen zo snel mogelijk te realiseren.

Lees ook: Scania komt met zelfrijdend stadsconcept

 

Reageer op dit artikel