nieuws

Gratis thuisbezorging blijft favoriet bij e-commerce; hoe lang nog?

Distributie 1009

Verzendkosten blijven een belangrijk item bij e-commerce. Of beter gezegd geen verzendkosten. Bijna driekwart van de Nederlanders wil niet betalen voor e-commerce bestellingen. Toch is er een kentering aan de gang.

Gratis thuisbezorging blijft favoriet bij e-commerce; hoe lang nog?

Gratis thuisbezorging van e-commerce bestellingen geniet de voorkeur van de meeste Nederlanders. Bijna driekwart (73%) hecht hier grote waarde aan. Sterker nog: verzendkosten is een reden om een bestelling te staken aldus de grote meerderheid.

Dat blijkt uit onderzoek van Trusted Shops, internationale belangenorganisatie waarbij 30.000 webwinkels in Europa zijn aangesloten.  Zestig procent geeft aan de verzending opnieuw te staken wanner verzendkosten in beeld komen.

Hier willen klanten wel voor betalen

Op de vraag wanneer klanten wel bereid zijn verzendkosten te betalen, steken drie redenen er met kop en schouders bovenuit.

1. Het product écht graag willen hebben
Meer dan een derde (35%) van de Nederlanders geeft aan dat wanneer ze het product echt willen hebben, ze sowieso bereid zijn om verzendkosten te betalen. Bied je iets aan wat consumenten niet zomaar in de stad kunnen kopen of is die online collectie zo geliefd? Dan is de kans groot dat consumenten de verzendkosten voor lief nemen.

 

Ik verwacht dat consumenten het werk, en de kosten die webshopeigenaren investeren in het verzenden van producten, steeds meer op prijs zullen stellen

 

2. Het aankoopbedrag is minder dan 25 euro
Wanneer het aankoopbedrag goedkoper is dan 25 euro is 34 procent bereid verzndkosten te betalen. Ondanks dat het versturen van een klein product als sokken niet zo duur is als de verzending van grote producten zoals meubels of fietsen, lijken Nederlanders te begrijpen dat juist bij het leveren van een kleiner product er verzendkosten om de hoek komen kijken. Er is immers dezelfde inspanning nodig, maar dan voor minder marge.

3. De verzendkosten zijn minder dan vijf euro
Evenzoveel consumenten (34%) geven aan akkoord te gaan met de verzendkosten indien deze kosten minder dan vijf euro zijn.

Kentering

Een ander opvallend resultaat uit het onderzoek is dat slechts negen procent van de Nederlanders zegt nooit te zullen bestellen bij een webshop die verzendkosten hanteert. Tim Heinen, Country Manager Benelux bij Trusted Shops:  “Gratis verzending is een luxe geworden voor consumenten waar ze aan gewend zijn geraakt. Doordat webgiganten nu de eerste stap hebben gezet en klanten laten betalen voor de verzending van een online bestelling, vindt er een trendbreuk plaats. Ik verwacht dat consumenten het werk, en de kosten die webshopeigenaren investeren in het verzenden van producten, steeds meer op prijs zullen stellen.”

Bezorgbundels

Een kentering die gestuurd wordt door de online retailers. Zalando rekent sinds kort verzendkosten in Spanje, Ierland en het Verenigd Koninkrijk. H&M heeft de drempel voor gratis verzending gekoppeld aan een minimum bestedingsbedrag van 20 euro. Ook de toenemende populariteit van bezorgabonnementen staaft de langzame ommekeer bij de consument. Albert Heijn zegt in de Telegraaf dat het afkopen van bezorgen een succes is. “We hadden het afgelopen jaar een verdubbeling van het aantal abonnees. Daarbij gaat al 40 procent van alle online bestellingen via de bezorgbundel”, aldus het supermarktconcern. Bol.com laat desgevraagd weten aan het dagblad: “Wij hebben inmiddels honderdduizenden klanten in Nederland en België die daar gebruik van maken.”

 

Reageer op dit artikel