nieuws

Brandstofkosten besparen? Volvo Trucks heeft de oplossing

Distributie 632

Door een combinatie van een nieuwe D13TC-motor met turbo compound plus een aantal brandstofbesparende innovaties realiseert Volvo Trucks met de nieuwe Volvo FH met I-Save een brandstofbesparing van 7 procent.

Brandstofkosten besparen? Volvo Trucks heeft de oplossing

Tijdens een persbijeenkomst onlangs in midden Zweden gecombineerd met een uitgebreide testrit van ruim 300 kilometer in het Zweedse binnenland, was er de mogelijkheid om de truck met de nieuwe motor zelf te ervaren en ook te vergelijken met een truck zonder I-Save. Experts van Volvo stonden de pers te woord over de nieuwe techniek.

Oog voor duurzaamheid

Voorafgaand aan de rijtest wordt eerst meer inzicht gegeven in de technische veranderingen aan de motor die naar eigen zeggen de meest brandstofefficiënte motor ooit is van Volvo Trucks. Duurzaamheid zit diepgeworteld in de Volvo genen, zo blijkt tijdens de presentatie. ”Een aantal jaren geleden al met de introductie van de Volvo Concept Truck werd al duidelijk dat er op de lange afstanden tot 30 procent besparing valt te halen”, aldus Rolf Willkrans, director environmental affairs. Volvo vindt de eisen van de Europese Unie veeleisend, maar is zeker een voorstander van het verplicht inzichtelijk maken van de uitstoot van trucks conform de VECTO meetmethode die onderdeel uitmaakt van de nieuwe Europese CO2-wet voor trucks. Dertig jaar geleden zette de Zweedse truckbouwer al de eerste stappen richting duurzame oplossingen  met de woorden van de toenmalige ceo: ’Wij zijn onderdeel van het probleem, maar ook van de oplossing.’

 

Hoe maak je de transitie naar een schoner wagenpark? Beluister deze podcast met aan tafel logistiek dienstverlener Peter Appel en experts uit de markt

Volvo mikt op elektrisch en LNG

Er is echter geen één oplossing. Volvo bewandeld meerdere paden als het om hun ’fuel journey’ gaat. Namelijk elektrisch rijden voor transportoplossingen in stedelijk gebied en LNG als alternatieve brandstof voor de lange afstanden. Willkrans: ”Onze LNG introductie is goed ontvangen in de markt. Begin 2019 was onze eerste levering van de elektrische FE en FL aan onder meer logistiek dienstverlener DB Schenker. Eind van dit jaar gaat de productie van start.” Ook verbeteringen in service- en onderhoudsintervallen en chauffeurstrainingen maken onderdeel uit van Volvo’strategie om het maximale uit de mens en motor te halen.

 

Lees ook: Lange afstanden rijden op LNG – zo werkt dat

 

Overtollige energie hergebruiken

Inzoemend op de nieuwe Volvo FH met I-Save bestaat de kern daarvan uit de nieuwe D13TC met turbo compound. De motor heeft zuigers met een gepatenteerd, gegolfd binnenwerk die de verbranding verbeteren en de efficiency verhogen door warmte en energie naar het midden van de cilinders te leiden. Overtollige energie in de uitlaatgassen wordt vervolgens gebruikt om de motor aan te drijven via de turbo compound. Dit is een extra turbine die in de uitlaatgasstroom is geplaatst. De D13TC-motor produceert hierdoor tot 300 Nm extra koppel, wat inhoudt dat er minder toeren en brandstof nodig zijn om een constante snelheid aan te houden in het snelwegverkeer. Omdat er minder cilinderkracht nodig is om dezelfde energie te generen is het hoger koppel eerder beschikbaar. De truck schakelt ook eerder en blijft langer in een hoge versnelling rijden.

 

Bekijk in deze video hoe de nieuwe motortechniek van Volvo werkt

 

Herkomst brandstofbesparing

De nieuwe motor weegt maar 100 kilogram extra ten opzichte van zijn voorganger. Door de achterassen van de truck wat lichter te maken wordt er 100 kilogram aan gewicht gecompenseerd. Het is niet alleen de motor die ervoor zorgt dat er minder brandstof nodig is. Het is de combinatie van de nieuwe motor, andere afwerking van componenten, andere olie, verbeterde luchtweerstand en software updates van schakelunit I-Shift en I-See die zijn voorzien van nieuwe kaarten en voortaan ‘zelflerend’ zijn. Van de 7 procent brandstofbesparing is 4 procent toe rekenen aan de nieuwe motor (waarvan 1% wordt bespaard op Adblue) en 3 procent aan de software updates en de overige aanpassingen.

Voor wie?

De nieuwe Volvo FH met I-Save vormt een goede transportoplossing voor bedrijven in het nationaal of internationaal transport met hoge jaarkilometrages. ”70 procent van de transportbedrijven doen aan long haul blijkt uit onderzoek. Is de brandstofrekening hoger dan 40.000 euro? Dan is de nieuwe Volvo FH met D13TC motor iets voor jou”, concludeert Sverker Asemyr, product manager Volvo FH tijdens de bijeenkomst.

Testrit

Daags na de informatiebijeenkomst staan er twaalf testvoertuigen klaar, allen Volvo FH’s in verschillende configuraties, met en zonder I-Save en turbo compound en met verschillende vermogens, 460 of 500 pk. Alle trucks rijden op synthetische diesel (HVO). Onderweg wordt duidelijk dat de trucks met I-Save zijn in te stellen op verschillende Eco-modes met vooraf ingestelde niveau’s en snelheden voor heuvel opwaarts- en afwaarts. Dit zorgt ervoor dat via I-roll heuvelafwaarts of op een vlak weggedeelte er soms hele stukken zonder brandstofverbruik gereden kan worden. Dat komt door het extra koppel door de turbo compound. In de praktijk uit zich dat doordat het gas heel vroeg wordt losgelaten en er nog genoeg momentum is om nog verder te komen. Bijzonder om te zien dat gedurende enige minuten en soms kilometers de brandstofmeter op nul blijft staan. Bij snelheden boven de 60 kilometer per uur zakt de cabine iets om de luchtweerstand te verlagen. A klasse banden zorgen voor een lagere rolweerstand.

 

Korte impressie van de testrit in midden Zweden

Volgens de testchauffeur is het vooral op de snelweg erg prettig om de truck automatisch te laten rijden in één van de Eco-modes van I-Save. Op smallere wegen is het fijner om zelf de touwtjes in handen te hebben. De I-shift met dual clutch zorgt voor sneller schakelen. ”Als chauffeur kun je moeilijk de hele dag super alert zijn, dan is het fijn dat een dergelijk systeem je helpt”, aldus de testchauffeur.

Wat vinden logistiek dienstverleners?

De eerste praktijktests door internationale logistiek dienstverleners en vervoerders in Frankrijk, Finland en Spanje lopen inmiddels ook. Uit eerste resultaten blijkt dat een verbruik van 24 tot 25 liter op 100 kilometer een haalbaar is. I-Save is overigens niet helemaal nieuw. In de Verenigde Staten kwam de motor met turbo compound in 2017 al op de markt. Nu is het moment daar dat de nieuwe motor ook in Europa beschikbaar is. Volvo FH met I-Save is sinds maart 2019 in Europa leverbaar met 460 of 500pk. Vlooteigenaren met een trucks die minimaal 120.000 kilometer per jaar rijden, kunnen volgens Volvo Trucks rekenen op een korte ROI.

Reageer op dit artikel