nieuws

Aardappelen vanuit Bordeaux met bijzondere koeltrailers

Distributie 1046

In het begin van het aardappelenseizoen kampen frietfabrikanten zoals Farm Friet met een tekort aan aardappelen. Farm Trans – voormalig huisvervoerder – heeft daar wat op gevonden: dagelijks gekoeld transport vanuit de regio Bordeaux.

Aardappelen vanuit Bordeaux met bijzondere koeltrailers

Vorige week is Farm Trans gestart met het zogenaamde Bordeaux-traject. Om de schaarste aan aardappelen zo vroeg in het seizoen op te vangen, haalt het transportbedrijf met speciale koeltrailers een aantal weken lang vanuit in de regio van Bordeaux naar de Farm Trans locatie in Moerdijk. In Bordeaux is het klimaat beter, waardoor de aardappelen eerder in het seizoen kunnen worden gerooid. Normaliter gaan aardappelen op transport in speciale onderlossers, maar vanwege de enorme hoeveelheden die in korte tijd in Bordeaux worden geladen, dat loopt op tot vijftig trailers per dag, kiest het bedrijf voor een andere oplossing. Deze koeltrailer biedt ook als voordeel dat de temperatuur op het product kan worden afgestemd, waardoor de aardappelen gedurende de lange rit vers blijven. Het inzetten van dergelijke trailers voor aardappelen gebeurt niet of nauwelijks in de West-Europese markt.

Minder lege kilometers rijden

Control tower met AI

Samen met Kien Logistics Management, net als Farm Trans voortgekomen uit het aardappelverwerkingsbedrijf, bouwt Farm Frites aan een control tower in eigen beheer. Om een volgende stap te zetten wil het bedrijf aan de slag met AI om meer zicht te krijgen op vaarschema’s van het overzees transport, douane-inspecties en planningen van de diverse overslagterminals.
Lees meer hierover >>>>

In Bordeaux komen de aardappelen in de koeltrailers met behulp van een speciale laadinstallatie. Zodra de aardappelen in Moerdijk zijn gearriveerd worden ze gelost op een losplatform van 16 meter lang, waarbij de gehele vrachtwagen 38 graden wordt gekanteld om het product te kunnen lossen. Vervolgens komen de aardappelen terecht in onderlossers, zodat ze bij de fabrieken kunnen worden gelost. Op deze manier slaagt Farm Friet er in om de fabrieken in de Benelux ook in het vroege seizoen te voorzien van voldoende producten.
Volgens Theo Bos, Manager Bulk bij Farm Trans, is het Bordeaux-traject een mooi voorbeeld van ‘driving food forward’. “We maken gebruik van bestaande stromen, waardoor we minder lege kilometers rijden. Door deze duurzame manier van rijden kunnen we kostenefficiënt voor onze klant werken en bieden we een competitief aanbod in de markt.”

 

Reageer op dit artikel