nieuws

Van Veen (Cfo Jumbo): ‘online boodschappen fors verlieslatend’

Distributie 2319

De groei van online boodschappen zorgt voor flinke uitdagingen . Financieel topman Ton van Veen van Jumbo: “Dit is een fors verlieslatend business model. Iedereen weet dat.” Van Veen stelt dat met name het logistieke traject achter de boodschappenbezorging een te grote kostenpost vormt.

Van Veen (Cfo Jumbo): ‘online boodschappen fors verlieslatend’

Van Veen zegt dit in een interview met de Belgische editie van CFO Magazine dat Distrifood heeft opgepikt. “Bij het traditioneel boodschappen doen in een fysieke winkel is het de klant die het duurste deel van de logistieke keten voor zijn rekening neemt hij komt naar de winkel, per slot van rekening de plek waar het aanbod gecentraliseerd wordt, verzamelt zijn eigen producten, betaalt onmiddellijk en zorgt zelf voor het transport naar huis. Door precies dezelfde zaken online aan te bieden, integreren we deze laatste fase van het traject terug in onze keten. Zonder dat daar een financiële compensatie tegenover staat”, verklaart Van Veen in het blad.

Fors verlieslatend businessmodel

Van Veen: “Je kan opperen dat tientallen jaren geleden de kruidenier dit ook deed, alleen lagen de prijzen toen veel hoger. Met de komst van zelfbedieningswinkels werd deze fase van de keten door de klant overgenomen, maar met online verkoop gebeurt vandaag weer het omgekeerde. Een consument wil hier alleen niet meer voor betalen, meer nog: men verwacht zelfs dat online goedkoper uitvalt. Dit is een fors verlieslatend businessmodel, iedereen weet, dat.”

 

Lees ook:

PostNL bezorgt voor Jumbo boodschappen in Groningen

Jumbo gelooft in omnichannelbenadering

In het artikel gaat Van Veen ook in op de vraag hoe Jumbo hiermee omgaat. “Daarom geloven wij sterk in een omnichannelbenadering. De klant wil boodschappen doen als hij dat wil, punt. Dat moet het uitgangspunt zijn. Tijdens de week is dat met smartphone, tablet of computer, terwijl hij tijdens het weekend mogelijk geïnspireerd wil worden in een fysieke winkel. Het aanbod moet hieraan tegemoet komen.”

Lees ook: Acht feiten over online boodschappen

Reageer op dit artikel