nieuws

Scania komt met elektrisch zelfrijdend stadsconcept

Distributie 2866

Scania heeft een voertuig voor in de stad ontworpen die zowel forenzen naar het werk kan brengen maar ook goederen of afval kan ophalen en wegbrengen.

Scania komt met elektrisch zelfrijdend stadsconcept

Het nieuwe concept, de Scania NXT, is een modulaire systeem dat kan worden getransformeerd voor verschillende stedelijke uitdagingen. De technologische en infrastructurele vooruitgang in elektrische en autonome voertuigen zal volgens Scania voor steden belangrijk zijn om het overstappen naar een duurzaam vervoersysteem mogelijk te maken. “NXT is een toekomstvisie op het vervoer in steden. Een aantal van deze technologieën is nog niet volledig ontwikkeld, maar voor ons is het belangrijk om een conceptvoertuig te bouwen zodat we zichtbaar en technisch gezien ideeën kunnen tonen over wat er binnen het bereik ligt”, aldus Scania’s President en CEO Henrik Henriksson. “NXT is ontworpen voor 2030 en daarna, en bevat verschillende geavanceerde functies die nu al beschikbaar zijn.”

Bus, truck of vuilniswagen

In NXT kunnen de voor- en achteraandrijfmodules worden aangebracht op de carrosserie van een bus, een distributievrachtwagen of een vuilniswagen. De busmodule van dit innovatieve conceptvoertuig wordt momenteel getoond op de UITP Global Public Transport Summit in Stockholm van 10 tot 12 juni.

 

Lees ook: DB Schenker stal onlangs de show met autonome T-pod op Transport Logistic in Munchen

 

Henriksson: “Bij Scania kunnen we het gehele vervoersysteem voor steden niet opnieuw ontwerpen. Wat we wel kunnen doen, is een verandering teweegbrengen en dat is het idee achter NXT: op een andere en duurzame manier nadenken over vervoer en voertuigen.”

 

 

 

Openbaar vervoer was er altijd al om gedeeld te worden. En dat moet nu naar een hoger niveau worden gebracht. Met een hogere mate van automatisering is het eenvoudiger om meer flexibiliteit in het openbaar vervoer te introduceren, zo vindt Scania. “Dit is iets nieuws en iets heel anders. Ook al zijn flexibele ontwerpen en uit modules bestaande eenheden de kern van Scania”, zegt Robert Sjödin, NXT Project Manager.

Lees ook: Scania vergroot logistieke slagkracht met nieuwe supply chain

 

De acht meter lange busmodule wordt gebouwd als één samengestelde eenheid, waardoor het gewicht aanzienlijk wordt verminderd. De cilindervormige batterijen worden onder de vloer geplaatst, waardoor anders niet gebruikte ruimte wordt benut en er een betere gewichtsverdeling ontstaat. Met een laag voertuiggewicht van minder dan acht ton wordt het bereik met de huidige batterijen op 245 kilometer geschat.

Sjödin: “We nemen nu een gigantische stap vooruit. Dit voertuig zal tastbare gegevens van onschatbare waarde leveren voor onze voortdurende ontwikkeling van autonome voertuigen.”

 

Lees ook: Mercedes onthult autonoom voertuig voor personen en goederen

Reageer op dit artikel