nieuws

Papierloos multimodaal transport? e-JointCorridor heeft de ‘wereldprimeur’

Distributie 2388

Toenemende digitalisering zorgt ervoor dat de papieren vrachtbrief nu echt op zijn retour is. Een nieuwe primeur op dit gebied is de introductie van de ‘e-JointCorridor’ op de transportcorridor Tilburg-Rzepin (Polen), waarmee vrachtinformatie over verschillende modaliteiten heen volledig is gedigitaliseerd. “Papierwerk staat grootschalige samenwerking nog altijd in de weg.”

Papierloos multimodaal transport? e-JointCorridor heeft de ‘wereldprimeur’

Een stapel papieren vrachtdocumenten gingen afgelopen donderdag symbolisch door versnipperaar als startsein voor de eerste zogenaamde e-JointCorridor. Dit project waarbij vrachtinformatie gedigitaliseerd over verschillende modaliteiten op de bestaande corridor Tilburg – Rzepin wordt verstuurd, werd eind januari in gang gezet door logistiek dienstverleners H.Essers, GVT (Versteijnen), kit- en lijmproducent Bostik, NewWays Noord-Brabant, IT dienstverlener Collect + Go en Martijn Leenknegt afstudeerder, aan de Breda University of Applied Sciences (voorheen NHTV, red.).

Digitale vrachtstroom wereldprimeur

Donderdag tijdens de viering van het eenjarige bestaan van Logistics Community Brabant (LCB) op vliegbasis Gilze Rijen vertrok de allereerste goederentrein met een volledig gedigitaliseerde vrachtstroom van de productielocatie van Bostik in Tilburg naar klanten van het bedrijf in Rzepin. “Zover wij kunnen overzien is hier sprake van een wereldprimeur want dit proces is volledig gedigitaliseerd over verschillende modaliteiten heen”, stelde Frans van den Boomen, verantwoordelijk voor het thema multimodaal binnen LCB en in het verlengde daarvan ook programma manager NewWays Noord-Brabant.

e-CMR’s koppelen met e-CIM

De afgelopen maanden zijn de initiatiefnemers van de e-JointCorridor met hulp van ‘the fresh brains’ van de Breda University of Applied Sciences er in geslaagd om de vrachtdocumenten in de systemen van Bostik automatisch tot e-CMR’s te digitaliseren. Deze vrachtdocumenten zijn direct voor de vervoerders digitaal beschikbaar voor het wegvervoer van de fabriek naar de railterminal in Tilburg. Tegelijkertijd kan de railterminal met het opmaken van de vrachtdocumenten voor het spoorvervoer naar het West-Poolse Rzepin starten. De e-CMR’s van de afzonderlijke vrachtwagens, die voor dezelfde trein bedoeld zijn, sluiten aan op de e-CIM, de digitale vrachtbriefvariant voor het spoorvervoer.

 

 

Lees ook:

Logistiek Brabant zet stappen in toepassing data science

 

H.Essers en GVT stonden aan basis corridor

Met deze e-CMR’s kunnen H.Essers en GVT – die in 2017 aan de basis stonden van deze corridor in Rzepin alvast het laatste stuk wegvervoer naar de ontvanger voorbereiden. Van den Boomen:”In de oude situatie duurde dit hele proces gemiddeld 14 uur. Nu met de de e-JointCorridor is dit teruggebracht naar 12 uur. Als de maximale frequentie in een week straks zes ritten wordt, betekent dit dat we met de besparing van twee uur naar 700 uur gaan. Dat houdt in dat we met dezelfde transportmiddelen zes plus één keer gratis tussen Polen en Nederland op en neer kunnen rijden. Het scheelt dus in prijs en dat is wat wij noemen de beste distributie tegen de beste prijs. Met dit project halen we spanning weg die vaak heerst rondom multimodaal en synchromodaal transport want de doorlooptijd die we nu realiseren verhoogt uiteindelijk de leverfrequentie.”

 

 

Besparing doorlooptijd 20 procent

Het resultaat is dat de digitale beschikbaarheid van de vrachtdocumenten in elke schakel van de keten de doorstroming versnelt van de goederen bij het laden, overslaan en lossen. Uit de eerste bevindingen blijkt dat GVT en H.Essers een besparing realiseren van de doorlooptijd tot 20 procent aan de voorkant (order entry) en aan de achterkant waar het gaat om facturatie. Dit betekent dat er met dezelfde transportmiddelen een hogere transportfrequentie realiseerbaar is. Volgens de partijen die betrokken zijn bij de e-JointCorridor duidt dit op een grote productiviteitsverbetering en daarmee een verdere versterking van de positie van multimodaal transport ten opzichte van klassiek wegtransport.

E-jointCorridor wordt opgeschaald

Andere belangrijke voordelen zijn een efficiëntere administratieve transportafwikkeling, meer service, en transparantie. De volgende stap van het digitaliseren van vrachtbrieven is het opschalen naar andere Brabantse verladers en vervoerders op deze corridor, waar inmiddels drie treinen per week op en neer rijden van Tilburg naar Rzepin. “De ambitie is om dit jaar nog naar zes treinen per week te gaan. We zijn toegegroeid naar twintig vervoerders en dertig verladers die nu gebruik maken van deze corridor” Verwachting is dat ook andere corridors, inclusief verbindingen via de binnenvaart, gedigitaliseerd worden. Van den Boomen: “We brengen partijen bijelkaar brengen zodat ze met elkaar in gesprek raken om te kijken wat ze nog meer met elkaar kunnen doen om nieuwe lading aan te trekken. We kijken nu met partijen om de corridor door te trekken naar de haven van Antwerpen zodat we straks ook naar landen als Spanje en Frankrijk kunnen. Zo breidt een corridor zich als een olievlek uit.”

Aansluiting op West-Brabant corridor

De e-JointCorridor wordt aangeboden via het platform van Collect + Go en is NIWO-gecertificeerd. Daarnaast wordt het samen met andere e-CMR  aanbieders gefaciliteerd binnen het samenwerkingsverband Digi-Transit. NewWays Noord-Brabant is een initiatief van Logistics Community Brabant en is onderdeel van het landelijke netwerk van Lean & Green Off-Road van Connekt. Dit project is mede mogelijk gemaakt door de Topsector Logistiek, met ondersteuning vanuit de actielijnen Synchromodaal en NLIP (Neutraal Logistiek Informatie Platform). Van den Boomen: “Dit is een innovatie die alleen maar mogelijk is doordat we er vanuit Newways Brabant in geslaagd zijn om onderwijs, overheid en vooral ook ondernemers met elkaar in contact te brengen. We gaan de e-JointCorridor straks ook toepassen op de West-Brabant Corridor en we willen de koppeling maken met Portbase in Rotterdam zodat ook daar meer inzicht ontstaat in onze data-uitwisseling.”

Reageer op dit artikel