nieuws

Onderzoek staaft CO2-besparing LNG-trucks

Distributie 1502

De CO2-emissies uit de uitlaat van een Volvo FH LNG-truck zijn bijna 20 procent lager zijn dan die van Euro 6-dieseltrucks. Dat blijkt uit tests van TNO.

Onderzoek staaft CO2-besparing LNG-trucks

Vooral bij inzet op de snelweg is de besparing aanzienlijk, namelijk 23 procent CO2-reductie. Het onderzoek werd gedaan in het kader van het ‘Steekproefcontroleprogramma voor vrachtwagens en bussen’ voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. TNO deed praktijkemissietesten met verschillende langeafstandstrucks met Euro 6-dieselmotor en alternatieven waaronder de nieuwste Volvo FH LNG. Doel van de testen was om het niveau van de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van broeikasgassen vast te stellen.

Goede prestaties LNG truck

De Volvo FH LNG leverde een CO2-reductie van 23 procent op bij het rijden over de snelweg ten opzichte van onder vergelijkbare omstandigheden geteste trucks op fossiele diesel. “Dat onze LNG-oplossing goed presteert op langeafstandsroutes bevestigt wat wij onze klanten vertellen. De Volvo LNG-trucks voldoen niet alleen aan de hoge eisen op het gebied van prestaties, brandstofverbruik en actieradius, maar bieden tevens een alternatief dat lagere emissies van broeikasgassen levert, zoals nu ook bewezen door TNO. Deze combinatie hebben onze klanten nodig voor regionaal en internationaal transport”, verklaart Jan Schouten, Manager Product bij Volvo Trucks Nederland.

Een Volvo FH op LNG van Peter Appel Transport

 

Lees ook: Hogere actieradius met kouder LNG

 

Elektrisch op lange afstanden niet haalbaar

Eind 2017 introduceerde Volvo Trucks haar nieuwe Volvo FH LNG en Volvo FM LNG. De trucks zijn beschikbaar met 420 of 460 pk voor zwaar regionaal en internationaal transport: een segment waarvoor elektrisch rijden voorlopig nog geen haalbare optie lijkt. “Elektrisch rijden op langeafstandsroutes is voorlopig nog niet te realiseren. Niet alleen is de oplaadinfrastructuur niet gereed, ook is de actieradius van een elektrische truck voor de lange afstand te beperkt en wegen accu’s nu nog te veel om voldoende lading te kunnen vervoeren om rendabel te zijn. Elektrische trucks zijn bij uitstek geschikt voor gebruik in de steden en op korte afstanden. Hier is niet zozeer de CO2-uitstoot een probleem, maar wel lokale emissies en geluid. Met de FL en FE electric introduceren we hiervoor de geschikte voertuigen. Voor regionaal en internationaal transport zien wij LNG als goed alternatief voor diesel. Dat de verlaging van de CO2-emissies die wij aangeven geen loze belofte blijkt, onderstreept het TNO-rapport nu”, besluit Schouten.

Lees ook: De alternatieven voor diesel – dit zijn ze

 

Reageer op dit artikel