nieuws

Hyperloop binnen 10 jaar realiteit

Distributie 4531

Hyperloop. Dit ultrasnelle transportsysteem over land kan binnen tien jaar realiteit zijn. Aan de techniek zal het niet liggen. Die komt rap dichterbij compleetheid. De Delftse start up presenteerde zijn nieuwste ontwikkeling: de wissels waardoor de capsules van traject kunnen veranderen.

Hyperloop binnen 10 jaar realiteit
vlnr Cora van Nieuwenhuizen, Tim Houter (ceo Hardt), Violeta Bulc (Eurocommissaris) en Ineke Dezentjé FME president)

Zo snel als een vliegtuig, zo comfortabel als een trein. Capsules die met 1200 kilometer per uur door een bijna luchtledige tunnelbuis jagen. Dat is hyperloop in een notendop. Niet alleen een snel transportmiddel, maar bovenal energiezuinig en veilig, pretendeert de start up.

Naast snelheid en comfort zijn zero emissie, zero dodelijke ongevallen en zero vertragingen de drie speerpunten van het Delftse bedrijf. Hyperloop is volgens Mars Geuze: “Ons doel is tien keer energiezuiniger te zijn dan het vliegtuig.” De hyperloop is volgens de start up, dat recent miljoenen groeigeld kreeg,  een prima alternatief voor vliegafstanden tot 400 kilometer.

10 jaar

De ultramoderne vorm van het aloude buizenpostsysteem komt rap dichterbij realiteit. Binnen tien jaar moet het  eerste traject operationeel zijn. Die voorspelling deed Mars Geuze van Hardt. De co-founder van de start up zei dat 27 juni tijdens een grote presentatie in Delft waar de start up zijn nieuwste technische vooruitgang presenteerde.

Het is de start up, voortgekomen uit het Hyperloop team van de TU Delft dat in 2017 de eerste Hyperloop wedstrijd won, gelukt om een wisselsysteem te ontwikkelen waardoor de capsules/cabines waarin mensen en of vracht worden vervoerd, van traject te laten wisselen.

Testbaan van 3 kilometer

Het systeem is succesvol getest en ontwikkeld in de mini testbaan van 30 meter op de TuDelft. Maar de enthousiaste medewerkers van Hardt willen meer. Om echt goed te kunnen testen én om de technische voorsprong te behouden, is een testbaan van drie kilometer nodig. En die moet in Nederland komen, benadrukte Hardt tijdens de presentatie van de technische doorbraak op 27 juni. Het event werd onder belangstelling van ruim honderd geïnteresseerden waaronder veel investeerders van Hardt en overheden getoond en gevierd. Ook minister Cora van Nieuwenhuizen en Eurocommissaris Violeta Bulc waren aanwezig.

 

Lees ook
Hyperloop komt mogelijk naar Schiphol

 

“We willen in Nederland de Europese proeftuin zijn voor deze innovatieve en duurzame mobiliteit en meer kennis opbouwen. We hebben mainports, Brainports, dus waarom geen Hyperport”?, zei de toenmalige minister Schultz van Haegen in 2017 tijdens de opening van de mini testbaan.

 

 

Cora van Nieuwenhuizen, de huidige minister van Infrastructuur en Waterstaat deelt het enthousiasme voor de hyperloop: “Wij zijn van begin af aan betrokken bij hyperloop. Het initiatief en doelstellingen als zero emissie, zero slachtoffers en zero vertraging passen bij onze ambities.” De minister benadrukte ook dat enkel steun uit Den Haag niet genoeg is. “Hyperloop vraagt om een Europese aanpak.” Dit is volgens de minister nodig om de voorsprong te behouden; immers landen als Amerika, China en India werken ook hard aan de hyperloop. Europese samenwerking is ook nodig om te komen tot standaardisatie van (veiligheids)systemen. “We hebben gezien wat diverse standaarden op het spoor tot gevolgen heeft in Europa.”

Waar en of de drie kilometer testbaan in Nederland komt is nog niet bekend. Ronald Lenz van Hardt verwacht eind dit jaar, begin volgend jaar witte rook. Een van de opties die rondzingt is Flevoland. Ook Noord-Holland is enthousiast over de techniek. 

Reageer op dit artikel