nieuws

Europese Raad definitief akkoord met strenge emissienormen trucks

Distributie 1659

Vrachtwagens op de Europese wegen zijn vanaf 2025 schoner. De Europese Raad heeft de allereerste CO2-emissienormen voor vrachtwagens en andere zware voertuigen aangenomen.

Europese Raad definitief akkoord met strenge emissienormen trucks
Volvo Concept Truck

Dit betekent dat fabrikanten de CO2-uitstoot van nieuwe vrachtwagens vanaf 2025, in vergelijking tot de huidige niveaus, gemiddeld met 15 procent verminderen en met 30 procent vanaf 2030, Dit heeft de Europese Raad donderdag bekend gemaakt

‘Wie niet voldoet krijgt een boete’

De nieuwe doelen zijn bindend en vrachtwagenfabrikanten die hieraan niet voldoen, krijgen een boete in de vorm van een bijdrage voor overtollige emissies. Daarnaast moeten specifieke maatregelen ervoor zorgen dat het werkelijke brandstof- en energieverbruik van zware voertuigen wordt bewaakt. Die bewuste data moet afkomstig zijn van boordapparatuur.

 

Lees ook:

Transporteurs en verladers opgelet: zo wil EU CO2 uitstoot vrachtwagens verminderen

Verordening geldt voor alle lidstaten

De formele goedkeuring van de verordening door de Europese Raad is de laatste stap in de procedure. De verordening is bindend en in zijn geheel en rechtstreeks toepasselijk in alle lidstaten. Eerder al gingen de Europese Commissie en het Europees Parlement akkoord.

Trucks: 27 procent CO2 uitstoot in EU

Uit eerdere cijfers blijkt dat de CO2-emissies van zware bedrijfsvoertuigen, waaronder vrachtwagens, bussen en touringcars, ongeveer 6 procent van de totale CO2-uitstoot vertegenwoordigen in de EU en 27 procent van de totale CO2-uitstoot van het wegvervoer. Vorig jaar juni had de Raad een verordening aangenomen die de technische basis biedt voor de nieuwe regels door in detail te beschrijven hoe de CO2-emissies moeten worden gemonitord en gerapporteerd. Vooruitlopend op de invoering van de verscherpte CO2 regels hebben de Jaarbeurs in Utrecht en beursorganisator RAI Amsterdam al besloten dat ze de bevoorrading door ‘vervuilende’ diesel vrachtwagens flink willen indammen met onder andere de inzet van een stadshub.

Lees ook: Vervoerders en verladers pleiten bij EU voor schonere vrachtwagens

Reageer op dit artikel