nieuws

E-commerce: ‘Consument accepteert bezorgkosten bij aanbod flexibele bezorgopties’

Distributie 863

De consument wil flexibele bezorgopties bij e-commerce. Als de bezorging van pakketjes gepaard gaat met meer flexibele levertijden, zijn consumenten bereid om hiervoor extra te betalen. Hiervoor moeten pakketbezorgers samenwerken.

E-commerce: ‘Consument accepteert bezorgkosten bij aanbod flexibele bezorgopties’

Bezorging aan de deur is nog steeds de meest gewilde bezorgmethode, maar bezorging bij pakketkluizen en afhaalpunten groeien in populariteit. De plaats en het tijdstip van levering moet ook op korte termijn aanpasbaar zijn, zo vinden de respondenten.

En de consument – in ieder geval in Duitsland – is best bereid om wat meer te betalen in ruil voor flexibelere bezorgopties. Dat blijkt uit het onderzoek ‘het SMile-concept’ over slimme last mile logistiek. Het onderzoek is in uitgevoerd door GS1 in Duitsland.

Same day delivery

In Nederland ligt dat anders. Nederlandse staan positief tegenover same day delivery, maar niet tegen elke prijs. Sterker nog: de meerderheid wil wel de lusten, maar niet de lasten (kosten); 85% procent van de e-commerce klant is niet bereid geld of extra te betalen voor de snelle service.

Samenwerking last mile

Het onderzoek maakt ook duidelijk dat de pakketbezorgingsdiensten één ding boven alles moet doen: nadenken stellen de onderzoekers. Nadenken over samenwerking. Alleen dan kunnen de afzonderlijke partijen dat flexibele bezorgsysteem realiseren.

 

Lees ook
Last mile problematiek vraagt om een integrale aanpak

 

Frits van den Bos GS1 Nederland: ” Samenwerkingen in de last mile verminderen ontwikkelingskosten voor elk individueel bedrijf, zorgt voor beter gebruik van het bestaande infrastructuur en verhoogt de drop-factor per stop. De gebundelde levering van alle zendingen van een ontvanger vermindert het aantal keer dat een bezorger voor de deur van de consument staat. Dat geldt ook voor de wens van makkelijke traceerbaarheid van pakketten. Het is niet de vraag óf maar vooral wanneer dit gaat gebeuren.”

 

Lees ook
Coolblue geeft e-commerce klant nog meer controle

 

De conclusie is niet zonder potentieel commercieel gewin. Ook voor GS1 is er een wereld te winnen. Systeemstandaarden spelen volgens het bedrijf een belangrijke rol in mogelijk succes. De organisatie speelt daar op in met zijn  GS1 pakketlabel.

 

Reageer op dit artikel