nieuws

DB Schenker steelt de show met autonome T-Pod

Distributie 1194

DB Schenker zet een grote stap naar autonoom transport. De logistieke dienstverlener pakt daarom op de beurs Transport Logistic groot uit dit onderwerp. Letterlijk; want op de stand is de autonome truck T-Pod van Einride te bewonderen. Niet zonder reden: DB Schenker gebruikt de truck sinds kort in zijn operatie.

DB Schenker steelt de show met autonome T-Pod

Autonoom rijden. Velen praten er over, maar DB Schenker doet het. De logistieke dienstverlener heeft sinds medio mei de autonome truck van Einride in gebruik genomen op de openbare weg.

Het zelfstandig rijdende voertuig genaamd T-Pod is een truck  zonder cabine dat tussen warehouses rijdt van de logistiek dienstverlener in Jönköping in Zweden.  Het betreft een afstand van 800 meter op een openbare weg.

 

Voorop lopen bij autonoom transport

Reden voor DB Schenker om tijdens de beurs Transport Logistik groots uit te pakken. De T-Pod is namelijk het pronkstuk op de stand. Reif Mosel van DB Schenker: “Autonoom transport verandert de wereld en dit is een belangrijke stap in dat proces. Wij willen voorop lopen en leren”, verklaart ze de pioniersgeest van DB Schenker. “Daarnaast is autonoom rijden een mogelijk antwoord op het probleem van het chauffeurstekort.” Om die redenen test DB Schenker ook platooning op de openbare weg.  

Cijfers achter de T-Pod

De T-pod van Einride heeft geen cabine maar wordt in de gaten gehouden en bediend door een operator op honderden kilometers afstand. Het ontbreken van een bestuurderscabine zorgt voor een kleiner voertuig, grotere laadcapaciteit, grotere flexibiliteit, lagere productiekosten, lagere bedrijfskosten en geoptimaliseerd energieverbruik, want de T-pod rijdt alleen op batterijen.

De T-Pod heeft een gewicht van 26 ton, een actieradius van 200 kilometer en een batterijcapaciteit van 200 kWh.

DB Schenker is niet de enige partij die de T-Pod test. Ook Lidl onderwerpt het autonome voertuig aan een praktijkproef.

 

 

Reageer op dit artikel