nieuws

‘Vrachtfiets pas lonend bij korte ritten’

Distributie 1147

Het gebruik van de vrachtfiets in plaats van een bestelauto is kosten-effectiever als de afstand tussen distributiecentrum en de wijk niet te groot is en er relatief weinig pakketten per stop moeten worden afgegeven. Tot deze conclusie komen onderzoekers van de universiteit van Washington in een recent onderzoek naar de inzet van vrachtfietsen.

‘Vrachtfiets pas lonend bij korte ritten’

De opstellers van het onderzoek wilden een antwoord krijgen op de vraag of een vrachtfiets de potentie heeft om het klimaat in binnensteden te helpen verbeteren. Het is bijvoorbeeld nog niet echt duidelijk waar het omslagpunt ligt. Langzamerhand ontstaat daar meer zicht op, blijkt ook uit het onderzoek van de universiteit van Washington.

Vier scenario’s werden berekend

De wetenschappers van deze universiteit onderzochten wanneer de inzet van vrachtfietsen nu precies lonend is op basis van de gegevens van verschillende Amerikaanse en Europese steden. Vervolgens werd een aantal routes in de stad Seattle doorgerekend. Er werden vier scenario’s modelmatig berekend, rekening houdend met de afstand van een distributiecentrum tot een bepaalde wijk, het aantal stops, de afstand tussen de stopplaatsen en het aantal pakjes per stop.

 

 

Lees ook:

Last mile problematiek vraagt om een integrale aanpak

 

 

Weinig pakketten per stop loont

De globale uitkomst is dat vrachtfietsen kosten effectiever zijn dan bestelbussen als de afstand tussen distributiecentrum en de wijk niet te groot is en er relatief weinig pakketten per stop moeten worden afgegeven. Denk bijvoorbeeld hierbij aan een afstand van zo’n drie kilometer met vijftig pakketten per stop of voor een afstand van tien kilometer met tien pakketten per stop.

Bestelauto kan meer vervoeren

Bestelauto’s zijn juist in het voordeel als de afstand groter is en er veel pakketten op één locatie moeten worden afgeleverd, bijvoorbeeld bij een kantorencomplex. Eén bestelauto kan dan een hoeveelheid vervoeren waar anders tien vrachtfietsen voor nodig zijn.

Bevoorrading steeds groter probleem

Achterliggend verhaal achter het Amerikaanse onderzoek is dat de bevoorrading van binnensteden vormt een steeds groter probleem. Omdat de milieu-eisen worden aangehaald, maar ook omdat de bereikbaarheid van bestemmingen als gevolg van parkeerproblemen en tijdvensters onder druk staat.

50 procent lichte goederen geschikt voor vrachtfiets

Afhankelijk van de routes kan de elektrisch ondersteunde vrachtfiets als economisch aantrekkelijk alternatief worden ingezet. De Europese federatie van vrachtfietsvervoerders claimt dat 50 procent van alle lichte goederen en 25 procent van alle goederen geschikt is voor de vrachtfiets. In een aantal Nederlandse en Belgische steden worden inmiddels vrachtfietsen door met name pakketbezorgers in uiteenlopende varianten al veelvuldig ingezet.
Onderzoek in Antwerpen leerde bijvoorbeeld al dat de kosten van een cargo-bike 40 procent lager liggen per pakje dan van een bestelvoertuig. En DHL Express constateerde na proeven in onder meer Utrecht dat de vrachtfiets aanzienlijke hoeveelheden CO2 weet te sparen.

‘Amerikaanse situatie is anders’

Er zijn wel wat kanttekeningen te plaatsen bij de resultaten, meldt het CROW-Fietsberaad. Zo is de situatie in Amerikaanse steden bijvoorbeeld anders dan in Europese steden erkennen de onderzoekers, maar veel problemen zijn vergelijkbaar. Zo is een belangrijk voordeel van de vrachtfiets dat deze minder tijd hoeft te besteden aan het zoeken van een parkeerplaats. In Seattle kost het bijvoorbeeld gemiddeld negen minuten om een parkeerplaats te vinden voor een auto.

Incentives voor vrachtfiets

Al met al, zo stellen de onderzoekers, zijn cargo-bikes een goed alternatief voor bestelauto’s voor steden die het vrachtverkeer willen terugdringen. Het helpt daarbij om bepaalde incentives voor vrachtfietsen te hanteren, bijvoorbeeld door daar speciale parkeervoorzieningen voor te creëren en de vrachtfiets als volwaardig alternatief mee te nemen in stedelijke plannen.

Lees ook: ‘Vrachtfiets is de toekomst voor stedelijke distributie’

 

Reageer op dit artikel