nieuws

PostNL: ‘Komst Alibaba zet groeistrategie onder druk’

Distributie 10521

PostNL ziet de komst van Alibaba naar Luik als een risico voor haar groeistrategie. De Chinese webgigant wil in Luik een Europees distributiecentrum waardoor volgens PostNL de concurrentie op de pakketmarkt nog heviger wordt.

PostNL: ‘Komst Alibaba zet groeistrategie onder druk’

Deze vrees uit het PostNL in de risico-paragraaf van de vorige week gepresenteerde jaarrekening over 2018. Uit die bewuste paragraaf komt naar voren, zo schrijft De Financiele Telegraaf (DFT) vandaag, dat de komst van ‘een Chinees internetplatform’ de concurrentie nog heviger zal worden. “Met de komst naar Europa verdwijnt voor ons een deel van de internationale activiteiten die wij voor hen verzorgen en is het niet vanzelfsprekend dat wij in de Benelux voor hen (lees: AliExpress voor hen bezorgen”, zegt een woordvoerder van PostNL tegen DFT.

Komst Alibaba raakt pakkettentak PostNL

Met de veelbesproken vestiging van een Europees distributiecentrum in Luik dwingt Alibaba een grotere rol af in de eigen supply chain, is de inschatting van experts. “Het valt goed te begrijpen dat er gewaarschuwd wordt voor Alibaba, want als dit dc er eenmaal staat, zal het los van nog meer verlies bij het de grensoverschrijdende pakketdivisie Spring, ook de reguliere pakkettentak in Belgie en Nederland kunnen raken. En hier is de concurrentie al moordend”, zegt Jasper Jansen van de Vereniging van Effectenbezitters tegen DFT.

‘Alibaba stapt in last mile delivery’

Het lijkt onvermijdelijk dat internetgiganten als Alibaba en Amazon met hun platforms een steeds groter deel van de supply chain gaan opeisen, inclusief de last mile delivery, de bezorging bij de consument tot aan de deur. “Op de lange termijn wil Alibaba misschien wel zelf pakketten aan de deur bezorgen. Dat kost dan Nederlandse pakketbezorgers nog meer omzet. Daarnaast zou Alibaba een concurrent kunnen worden als het bedrijf ook logistieke diensten zou gaan aanbieden”, zegt ABN Amro-sectoreconoom Transport & Logistiek Albert Jan Swart.

China profiteert van ontwikkelingsland status

Crossborder e-commerce specialist Roy Lenders (Fontys Hogeschool) vermoedt desgevraagd dat de toenemende concurrentiedruk van Alibaba in Europa is te relateren aan de UPU regels (Universal Post Union, red.). “De UPU heeft 50 jaar geleden de internationale tarieven bepaald voor postzendingen en van pakketten tot 2 kilogram tussen landen. Destijds werd China als ontwikkelingsland gezien. Dat houdt in dat China als ontwikkelingshulp hele lage tarieven kreeg bij zendingen naar zowel Europese landen als Amerika. Denk hierbij aan verzendtarieven onder de 1 euro.”

Postbedrijven maken verlies

Volgens Lenders, zelf ook e-commerce ondernemer, maken bijna alle postbedrijven in Europa en Amerika verlies op dit post- en pakket verkeer van en naar China, aangezien de kostprijs voor Europeanen en Amerikanen hoger is dan het binnenlandse tarief. “Er lopen al vele jaren gesprekken binnen de Wereldpostunie om die tarieven te updaten, maar China wil dit uiteraard niet. Zonder die lage postale tarieven zou de Chinese e-commerce richting Europa en de VS compleet inzakken. Een normaal pakkettarief zou immers minimaal 16 euro per pakket zijn, bij grote volumes.”

PostNL verliest geld op China stromen

Een paar weken geleden heeft Trump daarom gedreigd uit de UPU te stappen, weet Lenders. “Omdat hij deze heronderhandeling van de tarieven te lang vindt duren. Je kunt dus stellen dat PostNL geld verliest op deze China stromen. En ik denk heel veel geld. Mocht Alibaba hun Europese activiteiten flink gaan uitbreiden dan groeien die stromen en verliest PostNL er nog meer geld op vandaar ook deze passage in het jaarrapport.

 

Lees ook:

Alibaba en Amazon verliezen Nederlandse strijd op klantervarin

Amazon financiert opzet bezorgbedrijfjes

Amazon wil in eigen land – tot eveneens grote onvrede van Trump – meer en meer grip krijgen op de (pakket)bezorgmarkt. Eerder deze week bekend dat personeel tot 10.000 dollar ontvangt, waneer ze ontslag nemen en hun eigen bezorgbedrijfje beginnen. Daarnaast krijgen ze drie maanden salaris mee. Vrijwel alle Amerikaanse werknemers van Amazon, ook personeel in de distributiecentra, mogen van het aanbod gebruikmaken. De webgigant wil meer bezorging in eigen hand houden. Het bedrijf is nu nog grotendeels afhankelijk van andere pakketbezorgen als FedEx, UPS en US Postal Service.

 Ex-Amazon’ers beginnen eigen bezorgdienst

Amazon beschikt al over een eigen vloot van vrachtvliegtuigen om een deel van het transport van goederen te verwerken. Werknemers die een eigen leveringsdienst beginnen, wordt door de webgigant “een vast bezorgvolume” beloofd. De bedoeling is om in thuismarkt de Verenigde Staten steeds meer producten binnen een dag te bezorgen. Nu is een online bestelling van Amazon gemiddeld twee dagen onderweg.

Amazon start online vrachtuitwisselingsplatform

Daar blijft het niet bij want Amazon is begin deze maand in vijf staten in de VS: Connecticut, Maryland, New Jersey, New York en Pennsylvania gestart met een online vrachtuitwisselingsplatform. Amazon biedt, zo bericht het Amerikaanse vakblad Freightwaves, vrije laadruimte aan in vrachtauto’s die normaal gesproken alleen voor Amazon zelf rijden voor prijzen die naar verluidt 20 tot 30 procent onder de gangbare markttarieven liggen.

Lees ook: E-fulfilment: dit is het dit zijn de feiten

Reageer op dit artikel