nieuws

Haven Rotterdam stuurt ‘intelligente zeecontainer’ op wereldreis

Distributie 2736

Onder regie van het Havenbedrijf van Rotterdam gaat de intelligente zogeheten ‘Container 42’ op een twee jaar durende dataverzamelreis rond de wereld. De met sensoren en communicatie technologie uitgeruste container meet tijdens zijn reis vibratie, helling, positie, geluid, luchtvervuiling, vochtigheid en temperatuur. De lancering van de slimme container past in de ambitie van de haven van Rotterdam om de slimste haven van de wereld te worden.

Haven Rotterdam stuurt ‘intelligente zeecontainer’ op wereldreis

De container is naast slim ook duurzaam want het is voorzien van zonnepanelen om te zien hoeveel energie een container op een containerschip, een trein of een truck kan opwekken tijdens de reis om de wereld. Met de ambitie om de ‘smartest port’ te zijn, neemt Rotterdam volgens eigen zeggen het voortouw in de digitale transformatie van haven en logistiek. ‘Container 42’ is een metafoor voor die transformatie, aldus het havenbedrijf.

IoT-platform basis slimme container

Volgens het havenbedrijf legt Container 42 alles vast wat de lading meemaakt tijdens de zeereis en het transport over land. De verzamelde data moet inzicht geven in de uitdagingen in transport en logistiek en dragen bij aan de ontwikkeling van een zogenaamde ‘digital twin’ van de haven: een digitale representatie van de werkelijke, fysieke haven. Het huidige Internet of Things (IoT) platform van het Havenbedrijf Rotterdam moet hiervoor de basis leggen.

 

 

Anticiperen op autonome schepen

Via een cloudplatform verzamelt en verwerkt het havenbedrijf data, afkomstig van sensoren in de haven. Op die manier komt er actuele informatie binnen over onder meer infrastructuur, water en lucht. Met die data wil de Rotterdamse haven de dienstverlening verder verbeteren. Digitalisering in de wereldhaven leidt volgens de partners in dit project (onder andere Cisco, IBM, Esri en Van Donge & de Roo) tot een nog veiligere, betrouwbaarder en snellere doorvoer. Ook stelt het de mainport in staat om in de toekomst autonome schepen in de haven te verwelkomen.

‘Toegepaste technologie is niet nieuw’

De bedenker, Erwin Rademaker van het Havenbedrijf Rotterdam, zegt tegen de NOS vrijdag dat de toegepaste techniek in de slimme container al in veel industrieën wordt gebruikt, maar dat de  de containerlogistiek hier al jaren op achter loopt. “Vergelijk het met het bestellen van een pizza, tegenwoordig. Dan weet je exact wanneer de olijven erop gaan, wanneer de koerier vertrekt en op welke temperatuur de pizza aankomt.” Maar een container verdwijnt volgens Rademaker tussen het laden en lossen soms weken van de radar.
Voordat de container de wereld over gaat reizen, kan de kennis worden gemaakt met Container 42 tijdens de Transport Logistic-beurs 2019 begin juni in München.

Reageer op dit artikel