nieuws

Forse toename transportcapaciteit: economische groei zwakt af

Distributie 1366

Het capaciteitsaanbod in het wegtransport nam in het eerste kwartaal van dit jaar flink toe met bijna één derde ten opzichte van het laatste kwartaal van 2018, terwijl de transportprijzen daalden onder invloed van de lage dieselprijzen.

Forse toename transportcapaciteit: economische groei zwakt af

Dat stelt de deze week verschenen ‘Transport Market Monitor (TMM)’ van vrachtuitwisselingsplatform Transporeon vast. In de monitor, die eens per kwartaal verschijnt, staan de laatste cijfers van het Europese wegtransportsector over het eerste kwartaal van dit jaar. Uit de capaciteitsindex, die aangeeft hoeveel laadruimte er beschikbaar is, blijkt dat er van januari tot maart dit jaar bijna 15 procent meer transportcapaciteit beschikbaar was, vergeleken met het eerste kwartaal van vorig jaar.

Invloed lage dieselprijzen

Daarnaast waren in het eerste kwartaal van dit jaar de transportprijzen 8,4 procent lager dan in het vierde kwartaal van 2018. Volgens Transporeon en analist Tim Consult, een dochter van Transporeon, wordt dit voornamelijk veroorzaakt door de lage dieselprijzen.

Terugval in economische groei

Door de groeiende transportcapaciteit in de tweede helft van vorig jaar kwam in het eerste kwartaal van dit jaar een extra 31,4 procent aan beschikbare laadruimte vrij voor verladers. Volgens de opstellers van de TMM is deze toename een eerste bewijs van een terugval in de economische groei in Europa. Het economische jaarverslag over dit jaar van de Duitse overheid dat eind januari is gepubliceerd, onderstreepte ook deze opvatting voor de Duitse markt. “Hierin wordt een toename van het Bruto Binnenlands Product (BBP) veronderstelt van slechts één procent. Vorig jaar herfst was dat nog 1,8 procent”, verklaart Oliver Kahrs, Managing Director van Tim Consult.

 

 

Lees ook:

Transportcapaciteit stijgt transportprijs daalt in 3e kwartaal 2018

 

‘Capaciteit bijna op niveau crisis’

Vergeleken met het voorgaande kwartaal werd er in het eerste kwartaal van dit jaar 38 procent aan extra beschikbare capaciteit aangeboden op de inter-Duitse markt voor dagelijks toegewezen transporten. “Alleen in het eerste kwartaal van 2009 was er in Europa en Duitsland meer transportcapaciteit beschikbaar als gevolg van de financiële crisis”,  verklaart Kahrs.

Transportprijzen blijven relatief hoog

Ondanks dat de transportprijzen in het eerste kwartaal enorm zijn gedaald, blijven ze volgens de TMM relatief hoog vergeleken met de voorgaande kwartalen. De transportprijsindex van het eerste kwartaal van dit jaar ligt nog altijd 1,3 procent hoger dan in het eerste kwartaal van 2018. Dit jaar zouden de prijzen dus eigenlijk lager moeten liggen dan die van begin 2018, omdat er zoals gezegd bijna 15 procent meer transportcapaciteit beschikbaar was. “Als we alleen naar transporten binnen Duitsland kijken, zien we dat in het afgelopen kwartaal de prijzen zelfs 4,5 procent hoger waren dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. De wijziging in toltarieven voor vrachtwagens in januari kan hiervoor ook een reden zijn”, verklaart Jan Rzehak, business consulting directeur bij Transporeon.

Reageer op dit artikel