nieuws

Contargo neemt eerste elektrische truck in gebruik

Distributie 748

Containerbedrijf Contargo heeft in Duisburg de eerste van zes elektrische trucks in gebruik genomen. Het terminalbedrijf wil uiterlijk in 2050 emissie arm opereren.

Contargo neemt eerste elektrische truck in gebruik
Vlnr: Richard Zink, bestuurslid DAF Trucks, Michael Viefers, bestuurslid Rhenus, Martina Klassen, vrachtwagenchauffeur Contargo, Hendrik Wüst, minister van Verkeer NRW

Onlangs is de eerste trekker met elektrische motor van DAF aan Rhenus Trucking geleverd. Dit bedrijf stelt deze en andere e-trucks uit zijn vloot als dienstverlener ter beschikking aan zijn klant Contargo. “Bij Rhenus testen we graag nieuwe technologieën om milieuvriendelijke logistiek te kunnen aanbieden. We staan open voor alle technologieën en gaan onze vloot in het belang van onze klanten continu verder verduurzamen – of het nou met accu’s, waterstof, LNG of CNG is”, aldus Michael Viefers, bestuurder van Rhenus.

Lees ook: DAF toont complete serie elektrische trucks op IAA

Eerste elektrische truck van 6

De eerste elektrische truck in de vloot wordt door Duisburg Intermodal Terminal (DIT) ingezet voor het aanleveren en afhalen van containers. De komende dagen zal DIT nog een tweede e-truck in gebruik nemen. Daarnaast gaat Contargo dit jaar ook vier 44-tons e-trucks inzetten in de Contargo-terminals in Neuss en Emmerich. “Hier wordt geïnvesteerd in innovatieve technologie”, zei Hendrik Wüst, verkeersminister in NRW. “Dat is goed voor het milieu en het versterkt tevens de economie in Noordrijn-Westfalen. Van de ervaringen die Contargo de komende jaren opdoet met de e-truck-vloot kunnen ook andere bedrijven profiteren.” Sascha Hähnke, directeur Rhenus Trucking vult aan: “Wij willen met onze klant Contargo een innovatieve weg bewandelen, die momenteel nog geen enkele andere logistiek dienstverlener ingeslagen is. De bestelde trucks zijn de eerste e-trucks in Duitsland. We geven hiermee het signaal dat deze technologie toekomst heeft.”

Emissie arme containernetwerken

Met een jaarlijks transportvolume van 2 miljoen TEU met 24 containerterminals behoort Contargo tot de grote logistieke containernetwerken in Europa. Contargo wil uiterlijk in 2050 emissie arm opereren. “Aangezien vooral vrachtwagens en schepen de meeste CO2-uitstoot veroorzaken, beginnen we daar. Met deze zes e-trucks zal de CO2-uitstoot ten opzichte van dieselvrachtwagens – zelfs bij het gebruik van conventionele stroom – met minimaal 38 procent afnemen. Als alle betrokken terminals volledig op groene stroom zijn overgegaan, zal de CO2-uitstoot met 89 procent afnemen”, aldus Kristin Kahl, Sustainable Solutions, Contargo.

Lees ook: Ontwikkeling elektrische trucks neemt vlucht

Reageer op dit artikel