nieuws

Chauffeurstekort en duurzaamheid stagneren verkoop vrachtwagens en trailers

Distributie 2200

De verkoop van nieuwe trucks in 2019 en 2020 neemt af. Ook de verkoop van trailers daalt. Forse investeringen de afgelopen jaren en economische vertraging zijn twee oorzaken van de stagnatie. Andere reden is de transitie naar duurzame brandstof.

Chauffeurstekort en duurzaamheid stagneren verkoop vrachtwagens en trailers

Na het topjaar 2018 vlakt de groei van de verkoop van trucks en trailers af. Bedrijven hebben minder winst als gevolg van een licht teruglopende economie waardoor er minder ruimte is voor investeringen. Ook het personeelstekort speelt een rol .

Dit blijkt uit de nieuwe Assetvisie trucks en trailers van het ING Economisch Bureau.  Naar verwachting daalt het aantal Nederlandse registraties van nieuwe trucks in 2019 met 3 procent naar 15.500 en in 2020 met 11 procent naar 14.000.

 

verkoop-vrachtwagens

 

Optimisme daalt

Dit is nog wel ruim boven het 10-jarig gemiddelde van rond de 13.000. Wegtransporteurs zijn minder optimistisch door economische vertraging en lastig door te berekenen stijging van loon- en brandstofkosten. Michiel Bremmers, Assetmanager transport bij ING Lease: ‘Na een aantal jaren van flink bovengemiddelde afzet verwachten we een normalisatie, de branche maakt een pas op de plaats”

Chauffeurstekort remt uitbreidingsinvesteringen

Naast de recente uitbreiding en minder rooskleurige vooruitzichten is het opgelopen chauffeurstekort een vaak genoemde reden om investeringsplannen bij te stellen. Transporteurs willen eerst de mensen werven en dan pas het materieel. Chauffeurs profiteren van de arbeidsmarktkrapte: ze krijgen niet alleen meer betaald, ook worden trucks om chauffeurs te binden vaker uitgerust met luxe opties of valt de keuze op duurdere varianten.

Zero emissie stadsvervoer wekt afwachtende houdingtrailers

Verandering van toekomstige stedelijke distributie beïnvloedt de investeringen in trucks ook. De ambitie van het ontwerp klimaatakkoord is om 30 tot 40 Nederlandse steden vanaf 2025 emissie loos te bevoorraden. Elektrische trucks worden nu getest en komen binnen enkele jaren breed op de markt, maar zijn er nu nog niet.

 

Lees ook
Hoe regel je de eis voor emissievrij transport in tender en contract?

 

Terwijl er nog onduidelijkheid is over prijs en inzetbaarheid zijn ondernemers terughoudender met investeringen van trucks die hier ingezet worden, ook al zijn Euro VI-dieseltrucks nog een tijdje toegestaan.

Afzet nieuwe trailers valt  terug

De afzet van trailers pakt na recordjaar 2018 eveneens lager uit. Naar verwachting daalt het aantal Nederlandse registraties van nieuwe trailers in met 2% naar 15.500 en 18% in 2020. Ook hier is dat nog steeds ruim boven het 10-jarig gemiddelde van 10.800. Het Nederlandse trailerpark is met de golf van uitbreidingsinvesteringen de afgelopen vijf jaar met een vijfde uitgebreid. Orderportefeuilles van fabrikanten zijn nog steeds gevuld, maar grote transporteurs en leasemaatschappijen hebben de investeringspiek achter de rug.

 

 

Reageer op dit artikel