nieuws

Retourlogistiek kost Duitse e-commerce sector 5,5 miljard euro

Distributie 932

Het afgelopen jaar zonden Duitse webwinkelconsumenten 280 miljoen pakketjes retour. Kosten van het retour zenden waren ruim 5,5 miljard euro.

Retourlogistiek kost Duitse e-commerce sector 5,5 miljard euro

Eén op de zes bezorgde pakketten wordt in Duitsland retour gestuurd, berekenden economen van de Universiteit Bamberg uit Beieren. In 2018 gingen er 280 miljoen pakketten retour. Daarin zaten 487 miljoen items. De totale kosten worden geschat op ruim 5,5 miljard euro. Die kosten zijn deels doorberekend in de marktprijzen, maar belasten vooral de marges van webwinkeliers.

Hernieuwde verkoop retourartikelen

Een retourzending kost volgens de Duitse onderzoekers gemiddeld 19,51 euro. Daarvan gaat de helft naar transportkosten en de andere helft betreft verwerkingskosten. 79 procent van de artikelen wordt vervolgens als nieuw gepresenteerd, 13 procent wordt als ‘B-kwaliteit’’ artikel weer doorverkocht en 3 procent wordt verkocht aan recyclebedrijven of geschonken aan goede doelen. 4 procent van de geretourneerde artikelen belandt in de vuilnisbak.

 

 

Lees ook:

In 4 stappen grip op je retourlogistiek

 

 

Hoge CO2 uitstoot retourzendingen

Het hoge aantal retouren zet niet alleen de marges, maar ook het klimaat onder druk. De onderzoekers rekenden uit dat de retourzendingen voor 238.000 ton CO2-uitstoot zorgen. In 2018 zou de uitstoot van het retourtransport gelijk staan aan 2.200 dagelijkse autoritten van Hamburg naar Moskou.

Nederland Europees koploper retouren

Ook de Nederlandse consumenten sturen geregeld online bestelde artikelen retouren. Uit onderzoek dat pakketbezorger DPD vorig jaar liet uitvoeren, is Nederland in Europa koploper wat betreft retourzendingen.

Lees ook: Het grote dilemma van retouren

Reageer op dit artikel