nieuws

Eerste elektrische transportwagen van Aebi ziet levenslicht

Distributie 1202

Op 1.305 meter hoogte in het autovrije Zwitserse bergdorp Stoos is de eerste elektrische transportwagen van Aebi in gebruik genomen. De Aebi transportwagen is voorzien van een lithium-ion-tractieaccu van ecovolta.

Eerste elektrische transportwagen van Aebi ziet levenslicht
Het grote contactoppervlak van het rupsonderstel spaart de ondergrond, vooral handig bij het transport op skipistes en in besneeuwde straten.

Aebi Schmidt is een producent op het gebied van voertuigen en services voor het onderhoud van groene zones in veeleisende omgevingen. De door ecovolta ontwikkelde gestandaardiseerde lithium-ion-tractieaccu werd voor het eerst in een Aebi toegepast. Sinds begin februari 2019 rijdt de Aebi VT 450-transportwagen met volledig elektrische aandrijving in het autovrije Zwitserse bergdorp Stoos rond. Het is het eerste transportwagenmodel van Aebi dat tot 100% elektrisch en dus emissievrij rijdt.

Van idee tot uitvoering in vijf maanden

Het model is ontstaan uit de samenwerking tussen de Aebi Schmidt Group en ecovolta. Tobias Weissenrieder, bij de Aebi Schmidt Group verantwoordelijk voor productmanagement en voor onderzoek en ontwikkeling, prijst de samenwerking met ecovolta: “Van idee tot uitvoering duurde het maar vijf maanden. We konden bij de ontwikkeling en integratie van het aandrijfconcept het een en ander leren dat we in de toekomst ook bij verdere projecten kunnen toepassen.” Pirmin Reichmuth is bedrijfsleider van ecocoach, onderdeel van ecovolta, en vult aan: “Het pilotproject is een schoolvoorbeeld van Zwitserse ingenieurskunst en is ongetwijfeld niet de laatste elektrificerende innovatie van Aebi Schmidt en ecovolta.”

Serie geproduceerde accu

ecovolta is een Zwitserse fabrikant van accusystemen en eMobility-oplossingen. Het accent ligt daarbij op elektromobiliteit. Met het gepatenteerde constructieprincipe van ecovolta is een volautomatische serieproductie mogelijk van hogestroomaccu’s die geen actieve koeling nodig hebben. Dit drukt de kosten flink.

De elektrische aandrijving van de Aebi VT 450 Vario is gebaseerd op technologie van ecovolta. De wagen beschikt over vierwielaandrijving, een mechanisme dat traploos schakelt tussen mechanische en hydrostatische transmissie en een onderstel dat naar keuze en met weinig moeite kan worden voorzien van een rupsonderstel of bandenonderstel. Het laadvermogen van de eVT450 Vario is maximaal vijf ton. De vrachtwagen kan worden omgebouwd tot een platte laadbak of met een gesloten opbouw.

De accuoplossing in de Aebi eVT 450 Vario bevat 12 accupacks met elk 840 cellen voor een energiecapaciteit van in totaal 120 kWh. De transmissie wordt met een capaciteit van 80 kW aangedreven.

 

Het voertuig heeft de volgende hoofdkenmerken:

  • Motorvermogen: 80 kW (op nullast draaiend)
    • Chemische samenstelling accu: NMC
    • Accubatterij: 120 kWh 12×10 kWh evoTractionBattery 48V
    • Spanning: 600 V
    • Duur om tot 80% op te laden: 4 uur
    • Max. snelheid met rupsonderstel: 25 km/h
    • Max. snelheid met banden: 45 km/h

Rupsonderstel

De prestatiewaarden zijn in de praktijk in de eerste testfase van twee maanden zelfs iets beter dan verwacht. De Aebi eVT450 Vario heeft gedurende vier uur regelmatig en betrouwbaar zonder storingen gewerkt. Het duurt ook vier uur om hem  opnieuw tot 80% op te laden. Omdat de eVT 450 Vario in de testfase was uitgerust met een rupsonderstel, zullen deze prestatiewaarden in de zomer met banden waarschijnlijk nog veel beter  zijn. De bestuurders of vervoerders zijn in elk geval tevreden en zowel de gasten als de dorpbewoners waarderen het dat de elektrische transportwagen zich bijna geluidloos voortbeweegt. Vooral doordat er geen lawaai is van motoren, wordt het voor gasten nog aangenamer om op de prachtige tuinterrassen in het dorp te verpozen.

“De eVT 450 wordt nu in een volgende fase helemaal tot op het bot getest”, zegt Tobias Weissenrieder. Weissenrieder en zijn team hebben al ervaring met straatveegmachines, die vanaf de herfst van dit jaar met volledig elektrische aandrijving worden geproduceerd. “Door de veel beter dan verwachte resultaten  hebben wij hier alle vertrouwen in. Nu willen we nog nagaan of het voertuig zich op de langere termijn zo gedraagt als wij verwachten”, zegt Weissenrieder.

Lees ook: Ontwikkeling elektrische trucks neemt vlucht

 

 

 

Reageer op dit artikel