nieuws

DAF investeert 200 miljoen euro in nieuwe fabriek Westerlo

Distributie 971

Vrachtwagenproducent DAF steekt 200 miljoen euro in de uitbreiding en modernisering van zijn fabriek in het Belgische Westerlo. De investering is volgens het bedrijf nodig om voorbereid te zijn op toekomstige productievolumes. Door de kapitaalinjectie wordt de productiecapaciteit met 45 procent verhoogd.

DAF investeert 200 miljoen euro in nieuwe fabriek Westerlo

De DAF-fabriek in Westerlo opende in 1966 zijn deuren. De fabriek produceert onder meer cabines en assen van zware en middelzware trucks, die in Eindhoven en in Leyland in het Verenigd Koninkrijk van de band rollen. Bij de Belgische fabriek werken momenteel zo’n 2800 werknemers.

Productie stijgt met 45 procent

Topman Harry Wolters van DAF sloeg dinsdag samen met de Vlaamse minister Philippe Muyters de eerste paal voor het nieuwe complex. Dankzij de investering van 200 miljoen euro stijgt de productiecapaciteit van de cabinefabriek met 45 procent tot 300 cabines per dag in een tweeploegendienst.

DAF verlaagt productiecapaciteit

In 2017 werd al een 100 miljoen euro kostende nieuwe lakstraat gerealiseerd met eenzelfde capaciteit. DAF produceerde begin dit jaar een recordaantal van 254 trucks per dag, maar verlaagt de productiecapaciteit door lagere marktverwachtingen half mei naar 240 per dag. Volgens Wolters is de investering een teken van de ambitie en het vertrouwen in de toekomst van de truckfabrikant.

VDL-onderdeel levert de inrichting

In Westerlo worden de cabines, met onderdelen die veelal in Eindhoven worden geproduceerd, gebouwd. De fabriek hiervoor wordt uitgebreid met 13.200 vierkante meter tot in totaal 31.000 vierkante meter. De hal waarin de cabines worden voorzien van dashboards en andere onderdelen binnen en buiten de cabine, krijgt er 20.000 vierkante meter bij en wordt 35.600 vierkante meter. Steelweld, een onderdeel van de VDL Groep in Eindhoven, levert de inrichting van de fabrieken.

Installatie van bijzonder liftsysteem

De nieuwe fabriek in Westerlo zal uit meerdere secties bestaan, waaronder een centrale assemblagelijn, een lijn voor de montage van accessoires op de daken en nevenlijnen waar de portieren en dashboards voorbereid worden. Daarnaast komt er een test- en inspectie-afdeling. Op de centrale assemblagelijn wordt een bijzonder systeem geïnstalleerd volgens DAF, waarbij platforms worden voortgeduwd met een liftsysteem. Daardoor kunnen werknemers de werkhoogte aanpassen aan de werkzaamheden en hun persoonlijke voorkeur.

Reageer op dit artikel