nieuws

“Blijf niet hangen in technologie van de vorige eeuw”

Distributie 3079

De versnipperde logistieke sector kan amper een vuist maken tegen kapitaalkrachtige en innovatieve wereldspelers. Amazon is bezig de keten naar achteren toe op te eten, zo waarschuwen start-upbedrijven als Shypple. Blijf niet hangen aan processen uit de vorige eeuw met de technologie uit de vorige eeuw.

“Blijf niet hangen in technologie van de vorige eeuw”

Innovatie is niet voor de leuk. Met als voorbeeld wat er in de retail en de toeristensector is gebeurd, moet ook de logistieke wereld oppassen voor ontwrichtende, disruptieve vernieuwing. Patrick Kerssemakers (43) en Jarell Habets (27) halen in een zojuist verschenen interview in Logistiek hard uit naar de traditionele wereld en ICT bedrijven in deze sector.
“Let nou op”, zeggen ze. AliExpress en Amazon dringen al diep door in het logistieke proces. Booking.com heeft laten zien, dat tussenschakels verdwijnen, dat je veel sneller en goedkoper online kunt boeken. “Dat kan overal gebeuren, daar waar traditionele bedrijven te traag en te laat reageren op nieuwe concurrentie. Amazon, maar ook webwinkels hier in Nederland zoals bijvoorbeeld Bol.com komen de logistieke markt op en kunnen sneller, slimmer en goedkoper transporteren.”

Nieuwe investeringsronde voor Shypple

Vorig jaar maakte de zelfbenoemde ‘Booking.com van de zeevracht’ 5 miljoen euro omzet. Inmiddels zijn 230 bedrijven aangesloten bij Shypple; 180 van hen maken maandelijks gebruik van de dienst. Het start-up bedrijf is nu ruim twee jaar onderweg als digitaal platform met als doel om alle informatie en communicatie rond containertransport aanzienlijk te versnellen. Jarell Habets is één van de oprichters. Hij zocht en vond investeerders, onder wie Patrick Kerssemakers, die webwinkel Fonq groot maakte en vervolgens verkocht aan Wehkamp. Binnenkort start Shypple weer een nieuwe investeringsronde op, want de online service groeit tegen de klippen op. De startup van een paar jaar geleden moet snel opschalen om echt een grote speler te worden. Kerssemakers weet hoe. Hij schreef samen met Walther Ploos van Amstel een ‘Handleiding voor vernieuwing in de logistieke sector’ [zie linkje onderaan dit bericht]. Conclusie: het aantal disruptieve innovaties in deze traditionele markt is gering.

De sector heeft zitten slapen, er is maar heel weinig vooruitgang geboekt…

Habets: “Ik noem het incremental steps, geen disruptieve innovatie. Het uitbouwen van bestaande legacy-systemen, dat zijn geen vernieuwingen die grote voordelen opleveren. De expeditiesector is grotendeels blijven hangen bij e-mail en excel. We zijn inmiddels wel in een andere wereld beland. Communiceren via een webapplicatie gebeurt nog heel weinig. De grote aanbieders van de legacy-systemen nemen veel tijd om de cultuur te veranderen. 30 procent van de kosten zit niet in het fysieke vervoer, maar in de administratieve afhandeling van documenten, in communicatie. Wij hebben het voordeel, dat we vanuit scratch onze oplossing hebben kunnen maken.”

shypple

Jarell Habets: “De expeditiesector is te lang blijven hangen in excel en email”

Kerssemakers: “We zagen destijds al bij Fonq, dat partijen als Amazon en Alibaba een mooi concept hebben. Naast fysieke producten die ze op voorraad houden en distribueren, hebben ze zich ontwikkeld als digitale marktplaats. Meer dan alleen eigen producten. Bij Fonq wilden we dat ook, maar onze leveranciers werkten met niet interactieve pdf-overzichten. Dan is het heel lastig om een dergelijk concept op te bouwen. De consument wil het allemaal veel sneller hebben en haakt dus af.”

Wat trok je aan in Shypple?

Kerssemakers: “Het mooie van dit bedrijf is, dat ze naast investeren in software met veel tijd en geld, ook veel doen aan sales. Als investeerder wil je een goed evenwicht tussen die twee. Hopelijk lukt het allebei, dat gaat de komende jaren blijken. Hier wordt met passie gewerkt. Ze zien dat de wereld verandert en kijken met een digitale mindset. Mijn advies is: luister naar de millennials. Trek ‘tech-savvy’ mensen aan – slimme techneuten – en veranderingsgezinde medewerkers. Ik ben geïnteresseerd in bedrijven die op die manier naar de wereld kijken en een traditionele sector willen vernieuwen. Partijen die vraag en aanbod bij elkaar brengen op een andere,
digitale en marktplaatsachtige manier” – meer daarover in het artikel ‘Sjansen met de tinders van de transport’.

Wat heeft de aanpak gebracht?

Online Magazine Ketensamenwerking:

Voorbeelden data delen

Online platforms van start-up bedrijven worden vaak genoemd als innovatieve oplossingen voor intensieve ketensamenwerking. Eerder dit jaar verscheen daarover een speciale editie van Logistiek.
Ga naar het online magazine >>>>

Habets: “In maart 2017 is Shypple concreet van start gegaan met de eerste online booking. Daarna ging het 15 tot 20 procent per maand omhoog. Nu zijn we met 28 mensen hier. En vol ambitie. Ik denk dat we op hooguit 5 procent zitten van wat we kunnen bereiken. Vorig jaar hadden we 4,5 miljoen euro omzet. Ik schat dat we over drie jaar 80 miljoen euro omzet kunnen maken. Het hoge doel is een exceptionele service bieden, zoals Amazon al doet voor consumenten, en meer en meer van plan is om dat te doen voor bedrijven, door achterwaartse integratie en fijnmazige distributie. Daar kan niemand meer tegenop. In deze bedrijfskolom zijn we een alternatief aan het bouwen, om te voorkomen dat dienstverlenende bedrijven in zeevracht massaal worden opgeslokt door partijen als Amazon.”
Kerssemakers: “Je ziet dat al een beetje bij bol.com, hoewel dat bedrijf nu onderdeel is van een grote retailer, die vooral gericht is op de korte termijn. Ga binnen Ahold maar eens uitleggen, dat je ook wilt investeren in de hele kolom, in transport vanuit bijvoorbeeld Azië, of bezorgen met drones naar consumenten. Amazon doet dat en is daar succesvol mee.”

Welke boodschap heb je voor traditionele aanbieders?

Habets: “Biedt ruimte om fouten te maken, daar begint het mee. Logistiek dienstverleners houden vast aan wat ze kennen en ze krijgen de ondersteuning van grote ICT-partijen zoals SAP. Voortborduren op legacy-systemen, daar verdienen ze hun geld mee.”
Kerssemakers: “Elk zichzelf respecterend bedrijf dat nu van start gaat, zal nooit SAP aanschaffen. Er zijn veel betere en bovendien veel goedkopere systemen.”

shypple

Patrick Kerssemakers: “Start-ups zullen nooit SAP aanschaffen”

Habets: “Toen zij in de markt kwamen, was er niets. Dus dat was goed, maar nu zijn dergelijke systemen in de grote organisaties verstrengeld geraakt. SAP en de andere grote ICT-bedrijven verdienen heel veel geld met consultancy en upselling.”
Kerssemakers: “Je ziet ook dat retailers veel moeite hebben om zich de veranderingen eigen te maken. Kijk naar e-commerce. Slechts een paar bedrijven zijn nu succesvol in een tweede, online kanaal. Want e-commerce is een heel duur businessmodel. Het werkt alleen als je daar 100 procent focus op hebt. Of als brandowner met hoge marges: een schoenenmerk of een brillenmerk dat directe levering doet aan consumenten. Ik ken weinig succesvolle voorbeelden. Als je niet iets unieks te hebben hebt, kan bol.com het altijd efficiënter.”

Ook Shypple ondervindt steeds meer concurrentie…

Habets: “Dat klopt, bestaande partijen zijn ook bezig met dezelfde soort oplossing, natuurlijk. Soms komen ze voort uit een bedrijf als Maersk als een soort semi-onafhankelijke dienstverlener.”
Kerssemakers: “In mijn ogen is dat al voldoende reden om niet succesvol te kunnen zijn. Een corporate start-up, dus als onderdeel van een veel groter concern, kan wel, maar dan moet je de start-up de vrijheid geven die nodig is. In ieder geval ogenschijnlijk de vrijheid geven – want je weet het nooit zeker. Als ze moeten handelen volgens richtlijnen binnen het concern, gaat het niet werken. Voordeel is wel, dat je hiermee kennis opbouwt. Misschien levert het ze wat op.”
Habets: “DHL was ook bezig met een eigen initiatief op dit gebied. Een dag voor de lancering in Nederland is de stekker eruit getrokken. Dit zou een wereldwijd systeem moeten zijn voor alle modaliteiten. Maar dan kun je geen focus aanbrengen. In mijn ogen bouw je zo geen bedrijf op. Klein beginnen is belangrijk, leren van je fouten, maar dan wel snel doorschakelen naar een veel groter geheel.”

Wat is jullie belofte aan gebruikers zoals expediteurs?

Habets: “Met innovatieve systemen, zoals wij aanbieden, zijn enorme kostenbesparingen mogelijk. We zeggen dat een bedrijf op termijn 25 tot 30 procent op de transportkosten kan besparen. Niet van de ene op de andere dag natuurlijk. Wat we wegnemen, is de enorme administratieve afhandeling op containertransport. Zo kun je uiteindelijk zelfs met hele kleine marges op het fysieke transport toch overleven. Er staan allerlei bedreigingen te wachten voor de transportsector – handelsbeperkingen, brexit, investeren in duurzaamheid – die de margedruk zullen verhogen. Die moet je het hoofd bieden door slimmer en efficiënter om te gaan met de afhandeling.”
Kerssemakers: “Ik zie het bewijs dat we op de goede weg zijn in de omzetgroei die afgelopen jaar is gerealiseerd. Klanten merken direct, dat het ze keihard geld oplevert om met Shypple te werken. Als we niet goedkoper zouden zijn of sneller, hadden we überhaupt geen klanten. Een logistiek bedrijf dat niet papierloos werkt en niet kan samenwerken met partijen in de keten, heeft geen toekomstperspectief.”

Papierloos werken, daar draait het uiteindelijk om?

Kerssemakers: “Ja,ik kom zelf uit de meubelbranche. Alle fabrikanten hebben prachtige brochures. Die geven ze aan de meubelverkopers met de boodschap: deel die maar uit aan je klanten. Zo werkt het echt niet vandaag de dag. Ik heb niets aan een brochure, ook niet als pdf. Fabrikanten van meubels en woonaccessoires moeten in staat zijn om hun producten op een online platform te brengen, waar consumenten de variaties en de bijbehorende prijzen meteen kunnen zien. Maar de fabrikanten zijn daar niet mee opgegroeid en kennen de wereld niet van webwinkels, die op een heel andere manier producten verkopen. Van logistiek dienstverleners zou je helemaal mogen verwachten, dat ze deze weg al hebben ingeslagen. Maar wat blijkt? Slechts een heel klein percentage van de zendingen gaat op dit moment op transport met een digitale vrachtbrief, om maar eens wat te noemen.”

Wat gaat er mis als dat niet snel gebeurt?

Kerssemakers: “Uiteindelijk gaan bedrijven omvallen als ze de digitale transitie niet maken. Producenten die nu op zoek gaan naar een logistieke partij, willen een snelle, superefficiënte forwarder. Die vind je niet bij de traditionele bedrijven. Nieuwe ondernemers gaan die partijen overslaan. Logistieke bedrijven zullen door de markt worden gedwongen om zwaar te investeren in technologie. Dat gaat consequenties hebben. We zien om ons heen, dat veel van die bedrijven zich ten onrechte uniek voelen. Maar logistiek is in mijn ogen een commodity. Als je bij de tijd wilt blijven heb je geen keuze. Je zal moeten samenwerken in de keten en met bedrijven die de technologie beheersen.”

Reageer op dit artikel