nieuws

Arnhem gaat voor city hub en schoon transport

Distributie 1107

Een combinatie van een stadsdistributiecentrum en zero emissie voertuigen die winkels in de stad bevoorraden. Dat lijkt de meest logische optie om de stadsdistributie in de binnenstad van Arnhem te verbeteren.

Arnhem gaat voor city hub en schoon transport

Dat blijkt uit onderzoek vande Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, in opdracht van de gemeente Arnhem en Platform Binnenstad Arnhem. Die gaan nu samen een plan maken om deze schone stadsdistributie verder vorm te geven.

De belevering van winkels en horeca in de Arnhemse binnenstad moet schoner met minder verkeersbewegingen. Dat is de wens van Marian van Hooij, regisseur van Platform Binnenstad Arnhem. Een andere eis: de oplossing moet kostenneutraal zijn voor de ondernemers en bewoners in de binnenstad.

 

Lees ook
Stedelijke distributie en digitalisering: zo kan het slimmer en sneller

 

Kennis DC Logistiek Gelderland, onderdeel van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, onderzocht de afgelopen maanden welke mogelijkheden er zijn om die situatie te verbeteren. ‘De oplossing is een combinatie van maatregelen’, aldus senior onderzoeker Enide Bogers.

City hub

Een city hub is een logische optie. Uit het onderzoek bleek dat veel voertuigen voor slechts één of enkele zendingen de binnenstad in reden. De hub moet zorgen voor meer bundeling van ladingen. Voorwaarde is wel dat het stadsdistributiecentrum  goed bereikbaar is voor grote vrachtwagens en niet te ver van het stadscentrum ligt. Utrecht onderzoekt eveneens de optie van meerdere hubs aan de rand van de stad.

 

Lees ook
Stadsdistributie moet slimmer – vijf pijlers

 

Duurzaam transport

Vanuit de city hub moeten de goederen via duurzaam, emissievrij transport de stad in worden getransporteerd. Roeland van der Zee, Wethouder mobiliteit van de gemeente Arnhem is positief over het plan: “’Grote vrachtwagens die de winkelstraten blokkeren, daar is niemand mee gebaat. Het winkelpubliek niet en de winkeliers ook niet. Dit onderzoek laat goed zien dat een goede bevoorrading mogelijk is, zonder al te veel hinder en mét schone voertuigen. Dat gaan we nu verder oppakken.”
Arnhem heeft als streven in 2025 de stadslogistiek emissievrij te hebben.  Arnhem was een van de eerste gemeenten die zich in 2014 confirmeerde aan de Green Deal ZES.

 

 

Reageer op dit artikel