nieuws

AGF-reefercontainers sneller afgewikkeld in Rotterdamse haven

Distributie 689

Havenbedrijf Rotterdam en enkele bedrijven die actief zijn in de logistiek en afzet van groente en fruit zorgen samen voor snellere afwikkeling op haventerminals, meer containervervoer via binnenvaart en daardoor minder drukte op de snelweg A15.

AGF-reefercontainers sneller afgewikkeld in Rotterdamse haven

In de voorbije periode hebben meerdere marktpartijen onder aanvoering van het Havenbedrijf Rotterdam twee proefprojecten uitgevoerd die de bereikbaarheid van de haven moeten verbeteren, de efficiency verhogen en die minder belastend zijn voor het milieu.

Groei  aanvoer reefer-containers

De proefprojecten moeten ertoe bijdragen dat de Rotterdamse haven beter tegemoet komen aan de snelgroeiende vraag naar reefer containers. Zo importeerde Nederland het afgelopen jaar maar liefst 13 procent meer reefers dan het jaar ervoor, meldt het havenbedrijf. De export via reefers groeide in die periode met 7 procent.

Minder CO2-uitstoot door binnenvaart

Het eerste proefproject betreft een barge concept van MSC waarbij containers vanaf de ECT Delta terminal gevaren worden naar Barge Center Waalhaven (BCW). Hier kunnen de transporteurs en logistiek dienstverleners volle containers via een fast lane snel opzetten en lege containers inleveren. Meer containers uit de spits halen en in plaats daarvan via binnenvaart vervoeren, verbetert de bereikbaarheid van de haven en belast het milieu minder. Gemiddeld genomen heeft binnenvaart een 28 procent lagere CO2 uitstoot dan vrachtvervoer over de weg.

Succesvolle pilot Nature’s Pride

Het tweede proefproject betreft een samenwerking tussen Nature’s Pride, logistiek dienstverlener Post-Kogeko en ECT, waarbij het verruimen van openingstijden bij Nature’s Pride het mogelijk maakt om reefer containers tijdens de nachtelijke uren te vervoeren. Dit resulteert in veel snellere doorlooptijden en een betere benutting van magazijncapaciteit. Havenbedrijf Rotterdam en GroentenFruit Huis hebben het initiatief genomen om bovengenoemde projecten van de grond te tillen. De projecten zijn een aanvulling op eerdere marktinitiatieven om reefers met een barge te vervoeren van de Maasvlakte naar de Waal/Eemhaven.

Reageer op dit artikel