nieuws

Havenbedrijf Rotterdam en Noord-Brabant stimuleren binnenvaart

Distributie 1200

Havenbedrijf Rotterdam en Stichting Multimodaal Coördinatie en Adviescentrum Brabant (MCA Brabant) willen meer containervervoer tussen Rotterdam en Noord-Brabant via binnenvaart realiseren. De twee partijen hebben hiervoor een samenwerkingsovereenkomst gesloten.

Havenbedrijf Rotterdam en Noord-Brabant stimuleren binnenvaart

Noord-Brabant is een van de belangrijkste achterland regio’s van Rotterdam. Met ruim 1 miljoen containers per jaar, (in de Rotterdamse haven werd in 2018 ruim 8,6 miljoen containers overgeslagen) is de provincie goed voor 1/8 van alle containers die in de haven worden overgeslagen.

Binnenvaart uitbreiden

Als het aan het Havenbedrijf Rotterdam en MCA Brabant ligt, wordt dat aandeel groter ten koste van het wegtransport. Het doel: de haven en de regio beter bereikbaar houden. Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics van Havenbedrijf Rotterdam: “Het slim verbinden van de haven van Rotterdam met Brabant zorgt voor een structureel hogere betrouwbaarheid van het multimodale transport en draagt daarmee bij aan de duurzame bereikbaarheid en groei van een van de belangrijkste logistieke hotspots in Nederland.”

Hendrik-Jan van Engelen, directeur MCA Brabant: “Een goede verbinding over water met de Rotterdamse haven is essentieel voor Brabantse verladers en transportbedrijven om verdere groei mogelijk te maken. Hierdoor worden niet alleen veel vrachtwagens van de weg gehaald, betrouwbare bargeverbindingen zorgen ook voor betrouwbaarheid in de totale supply chain.”

Plannen voor binnenvaart

Om dit te realiseren schalen wordt in 2019 digitale informatie uitwisseling tussen de haven van Rotterdam en Brabantse binnenvaart terminals opgeschaald. Door tijdig de juiste informatie over bijvoorbeeld aankomsten van (zee)schepen en containers met elkaar te delen, kan er aan beide zijden efficiënter gepland worden en ontstaan minder vertragingen in het vervoer per binnenvaart.

 

Lees ook
Internationaal goederenvervoer binnenvaart daalt, nationaal stijgt

 

Ook wordt onderzocht hoe het vervoer tussen Brabant en Rotterdam versneld verduurzaamd kan worden, bijvoorbeeld door het gebruik van containerbatterijen voor aandrijving van binnenvaartschepen.

De samenwerkingsovereenkomst borduurt voort op eerdere initiatieven van Havenbedrijf Rotterdam om meer containervracht te bundelen en via een vast vaarschema te vervoeren via punt-punt verbindingen.

Zo zag in 2018 de West-Brabant Corridor het levenslicht. Deze verbinding tussen de deepsea containerterminals op de Maasvlakte en de Brabantse binnenvaartterminals in Moerdijk, Oosterhout en Tilburg heeft al gezorgd voor 20% meer vracht via binnenvaart en 35% kortere havenverblijftijd van de binnenvaartschepen. Verbeterpunten die de congestie moeten reduceren in de haven. Verladers klagen al jaren over forse vertragingen bij de containeroverslag op binnenvaartschepen in de Rotterdamse haven. Het Havenbedrijf stelde eind 2017 3 miljoen euro beschikbaar om het ergste leed te ledigen.

 

Reageer op dit artikel