nieuws

Eerste binnenvaartschip op volledig duurzame biobrandstof

Distributie 1591

Een binnenvaartschip van Combined Container Terminals (CCT) in Moerdijk is voor het eerst van bunkers voorzien die volledig uit biobrandstof bestaat. Dat melden de leveranciers van deze brandstof GoodFuels en Reinplus Fiwado Bunker.

Eerste binnenvaartschip op volledig duurzame biobrandstof

Binnenvaartschepen die volledig op niet-fossiele bunker varen, stoten tot 90 procent minder CO2 uit en ook aanzienlijk minder andere milieuvervuilende stoffen, zoals roet en stikstofoxide.

Proef met exportbier Heineken

Proeven met biobrandstof begonnen in 2017 voor het vervoer van containers met exportbier van Heineken tussen de brouwerij in Zoeterwoude en de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen. Dat gebeurde met subsidies van onder meer het Havenbedrijf Rotterdam, in het kader van het project ‘Schone binnenvaart en duurzame logistiek’.

Geen technische aanpassingen nodig

Aanvankelijk werd 30 procent biobrandstof bijgemengd met stookolie. Inmiddels is het mogelijk gebleken om conventionele binnenschepen, met dieselmotoren, volledig te bunkeren met biobrandstof. Daarvoor zijn geen technische aanpassingen aan het schip en de aandrijving nodig.

Ikea test schoner zeetransport

Vorige week kondigde GoodFuels al aan dat zij, in samenwerking met Ikea, CMA CGM en de GoodShipping Program, een zelfde soort project gaan starten voor het zeetransport.

Lees ook: Duurzaam vrachtschip zet CO2-reductie op factuur

Reageer op dit artikel