nieuws

Hogere actieradius met kouder LNG – Shell bouwt alle tankstations om

Distributie 2995

In het vernieuwde Shell tankstation in de Rotterdamse Waalhaven kan vanaf nu ’koud’ LNG op 4 bar worden getankt. Dit is een volgende stap in het verder verbeteren van LNG als brandstof. En dat is goed nieuws voor Volvo rijders. De LNG-truck van dit merk kan hierdoor namelijk meer LNG meenemen in de tank en dat betekent 10 procent meer actieradius. Vervoerders Peeman en Kivits Drunen namen bij de heropening van de pomp alvast de proef op de som. Shell bouwt nog voor de zomer alle LNG-tankstations in Nederland om.

Hogere actieradius met kouder LNG – Shell bouwt alle tankstations om

In 2015 was het Shell tankstation in de Waalhaven het eerste tankstation waar LNG getankt kon worden. Het is niet toevallig dat nu juist dit station als eerste is omgebouwd om voortaan twee soorten LNG te kunnen tanken: ‘koud’ LNG op 4 bar en de ’normale’ LNG op 9 bar. Het voordeel van koud LNG is dat er 10 procent meer kan worden getankt en het tanken sneller gaat omdat er niet hoeft te worden afgeblazen en geen overdruk meer terug naar het station gevent wordt. Dat betekent lagere brandstofkosten voor de klant. De ’normale’ LNG heeft die voordelen niet. Chauffeurs van LNG-trucks van de merken Iveco en Scania zullen het nog met deze variant moeten doen.

Minder tijd, meer rijden

John van Os, wagenparkbeheerder bij Kivits Drunen, is erg te spreken over deze ontwikkeling in LNG als brandstof: “Er komt meer gas in de tank en we hoeven niet meer te venten. Dat betekent dat de chauffeurs minder tijd kwijt zijn met het tanken.” In Waalwijk, in de buurt waar Kivits Drunen is gevestigd, bouwt Shell binnenkort het tweede tankstation om. Dat klinkt Van Os als muziek in de oren omdat het het bedrijf inmiddels is 12 Volvo LNG-trucks heeft rondrijden, op een wagenpark van 100. Shell bouwt voor de zomer nog alle 7 LNG-stations in Nederland om zodat overal twee soorten LNG getankt kan worden.

Hoe werkt de nieuwe LNG-tankpomp precies? Alex van den Adel, Business Development Downstream LNG bij Shell, legt het in deze video uit.

Veiligheid voorop

Een spiraal waardoor stikstof loopt, boven in de grote LNG tank die bovengronds op het terrein van het tankstation staat, moet zorgen voor de lagere temperatuur van het LNG. De gasmoleculen worden kouder waardoor de temperatuur en de druk naar beneden gaat. Een proces van enkele minuten, voordat kan worden begonnen met tanken. De LNG-installatie is voorzien van allerlei veiligheidsmaatregelen. Het vereist ook een en ander van de chauffeur. Om ’koud’ LNG te kunnen tanken krijgen ze eerst een speciale training van Shell en worden ze uitgerust met beschermingsmiddelen zoals een kap voor het gezicht en speciale handschoenen.

 

Lees ook: 25e LNG-tankstation van Nederland geopend

Doorstart LNG-teruggaveregeling

Ook Volvo Trucks is blij met het feit dat koud LNG nu snel op veel plekken in Nederland verkrijgbaar is. Het bedrijf heeft in 2018 in totaal 55 LNG-trucks in Nederland verkocht. Een aantal deals stonden on hold in verband de onzekerheid over de teruggaveregeling. Nu er een doorstart komt, lijkt dit van de baan en verwacht het bedrijf de nodige groei in dit trucksegment. Volvo Trucks streeft ernaar de ontwikkeling van milieuvriendelijker transport te versnellen. ”We zouden graag sterkere financiële stimulansen willen zien voor de klanten die het voortouw nemen en kiezen voor milieuvriendelijkere voertuigen”, zegt Roger Alm, President van Volvo Trucks. De truckbouwer kwam vorig jaar met nieuwe elektrische en LNG modellen op de markt. Beide dragen bij aan vermindering van CO2-emissies. Het uitbreiden van subsidies of belastingvoordelen voor klanten die kiezen voor een investering in klimaatefficiënte technologie zou een groot verschil maken. “Nieuwe technologieën die bijdragen aan een vermindering van CO2-emissies moeten snel op de markt kunnen worden geïntroduceerd. Een versneld evaluatie- en certificeringsproces door de autoriteiten zou de introductie van nieuwe innovaties binnen de transportsector versnellen”, aldus Lars Mårtensson, Director of Environment and Innovation bij Volvo Trucks.

 

Hoe moet het verder met LNG in transport? Luister naar deze podcast



 

Verder kijken dan truck alleen

Het EU-kader bestrijkt emissies van de voertuigen zelf, maar Volvo Trucks heeft een bredere kijk op het vraagstuk. “Als alle delen van het transportsysteem samenwerken om hetzelfde doel te bereiken, kunnen we de impact op het klimaat veel verder terugdringen. Een betere logistiek, een verbeterde toegang tot biobrandstoffen, klimaatvriendelijke training voor chauffeurs, aerodynamische trailers, betere wegennormen en uitgebreide mogelijkheden voor het gebruik van LZV’s of Ecocombi’s zijn slechts enkele manieren waarop andere partijen een bijdrage kunnen leveren”, besluit Mårtensson.

 

Lees ook: Lange afstanden rijden op LNG – hoe werkt dat?

Reageer op dit artikel