nieuws

DeutschePost/DHL zet innovatieve last mile oplossingen op laag pitje

Distributie 1202

Last mile; Deutsche Post, het moederbedrijf van DHL test al jaren slimme bezorgoplossingen. Dat alles wat nieuw niet meteen goed (genoeg) is, blijkt. De pakketbezorger zet een aantal innovatieve oplossingen in de ijskast.

DeutschePost/DHL zet innovatieve last mile oplossingen op laag pitje

DHL test al jaren innovatieve last mile oplossingen. Denk aan de bezorgrobot. Eind 2017 werd de PostBOT  losgelaten in het Duitse Bad Hersfeld.  Ook last mile oplossing met kofferbaksystemen werd uitgebreid getest.

Bij testen blijft het voorlopig. Hoewel de Duitsers de technieken niet afschrijven, zet het bedrijf de last mile oplossingen voorlopig wel in de ijskast.  Dat zegt ceo Frank Appel in een interview met Der Tagesspiegel.

Kofferbak leveren

De baten wegen niet op tegen de kosten, verklaart Appel die keuze in het dagblad. Bovendien is de vraag niet groot genoeg waardoor sommige systemen iet rendabel zijn om nu door te zetten. Dat geldt onder meer voor ‘leveren in kofferbakken van auto’s.’ Ook hier zet Deutsche Post/DHL voorlopig een punt achter. “Technisch gezien werkt het. Het wordt alleen relevant als alle auto’s die nieuw zijn op de markt dit ook kunnen doen. We staan ​​open voor samenwerking met elke fabrikant die het plant”, aldus Appel.

 

Lees ook
Last mile: dit zijn de plannen van Walmart

 

Ultieme last mile

Leveren tot in de keuken van mensen heeft ook geen prioriteit voor de ceo. Grote spelers als Amazon en Zalando testen deze techniek eveneens. DHL staakt zijn testen. “Heeft geen prioriteit voor ons. Ook hier is de vraag hoe groot de markt van klanten eigenlijk is die zou deelnemen.”

Automatisering

De Duitsers blijven wel investeren in pakketkluizen. Inmiddels staan er zo’n 3.500 in Duitsland. Ook mensen blijven een belangrijke rol spelen in de toekomst stelt hij. Tegelijkertijd wijst Appel op de toenemende automatisering. Met name in warehousing. Hij denkt aan oplossingen als Exoskelet om zware pakketten te dragen. Ook drones die kleine, hoogwaardige artikelen bezorgen sluit hij niet uit. DHL blijft in zijn innovatiecentrum in Bonn nieuwe technieken testen.

Reageer op dit artikel