nieuws

Britten coulant met toelating EU-trucks bij ‘no deal’ brexit

Distributie 1366

De Britse regering wil Europese vrachtwagenchauffeurs zonder vergunning in het Verenigd Koninkrijk toelaten als er geen Brexit-deal komt. Het Verenigd Koninkrijk wil daarmee voorkomen dat er grote bevoorradingsproblemen ontstaan en het hoopt daarvoor in ruil ook een vergelijkbare flexibele houding van de Europese Unie te krijgen.

Britten coulant met toelating EU-trucks bij ‘no deal’ brexit

Dit liet de regering van premier May dinsdag weten aan het Britse parlement. De logistiek en transportsector in de Europese Unie maakt zich grote zorgen over een chaotische ‘no deal-Brexit’, omdat bestuurders dan niet de oversteek naar het VK mogen maken, tenzij ze een vergunning hebben. Die vergunningen zijn schaars.

Supply chains niet in gevaar brengen

Daarom wil de Britse regering een uitzondering maken voor chauffeurs uit EU-landen. Zo komen supply chains niet in gevaar na 29 maart, de datum dat het Verenigd Koninkrijk de EU verlaat. “Het Verenigd Koninkrijk moet er zeker van zijn dat buitenlandse producten kunnen worden geïmporteerd en dat Britse producten kunnen worden geëxporteerd zoals gewoonlijk”, schrijft de regering in een brief aan het parlement.

80 procent goederen door EU-trucks

De transportsector vervoert jaarlijks voor zo’n 420 miljard pond (ruim 476 miljard euro) aan goederen tussen het VK en de rest van Europa. Meer dan 80 procent daarvan wordt door EU-vrachtwagens vervoerd.

 

Lees ook
Baas douane waarschuwt bedrijven om brexit: niet aangemeld geen handel

 

Douanediensten ook coulant

Ook heeft de regering in Londen bekendgemaakt, zo meldt persbureau Reuters, dat douanediensten coulant zijn in de eerste drie maanden na een eventueel vertrek zonder akkoord. Bedrijven uit de EU mogen hun volledige papierwerk later inleveren en hoeven middels een versimpelde procedure ook pas later hun importheffingen te betalen.

Versoepeling geldt voor 20 havens

Wel moeten ze één werkdag na het arriveren van de goederen aan de douane laten weten dat de vracht in het Verenigd Koninkrijk is aangekomen. Bedrijven die van deze maatregel gebruik willen maken, moeten zich hiervoor registreren. De versoepeling van de douane-afhandeling geldt voor de Kanaaltunnel en de twintig grootste Britse havens, waaronder Dover.

Lees ook: Brexit: 3 scenario’s en de gevolgen voor transport & logistiek

Reageer op dit artikel