nieuws

Voorstel tegen oneerlijke concurrentie wegvervoer weggestemd

Distributie 2301

Het Mobility Package, een omvangrijk pakket maatregelen voor de Europese transportsector, heeft het niet gehaald. De transportcommissie van het Europees Parlement heeft het pakket zoals het er nu ligt niet aangenomen.

Voorstel tegen oneerlijke concurrentie wegvervoer weggestemd

De transportregels voor het Europese wegvervoer blijven zoals ze zijn. Voorlopig. Het pakket aan maatregelen tegen oneerlijke concurrentie van het wegvervoer van de transportcommissie van het Europees Parlement is afgewezen.

Dit betekent dat nieuwe regelgeving voor de Europese transportsector voor de komende jaren van de baan is. Het was ook de laatste mogelijkheid om nog tot een besluit te komen voor de Europese Verkiezingen in mei dit jaar. De nieuwe Europese Commissie moet werken aan een nieuw voorstel.

Kritisch op het plan

Dat is het gevolg van de stemming vanochtend in Brussel. Onder meer Bulgarije Polen en Hongarije hebben het plan afgewezen. Ze zijn onder meer bang dat hun chauffeurs uit de markt worden gedrukt.  Ook  TLN en de vakbonden waren kritisch in hun oordeel en stelden onder andere dat deze commissie onvoldoende gehoor geeft aan eerdere tegenvoorstellen van de Europese transportministers. “Het zou niet als één pakket, maar als losse wetten behandeld moeten worden. Deze voorstellen kun je niet over één kam scheren”, zegt TLN-directeur Jan Boeve.

Cabotage en rij- en rusttijden

De nieuwe wetgeving voor het internationale vrachtverkeer moest een einde maken aan oneerlijke concurrentie met goedkope chauffeurs. Cabotage moet volgens het parlement onder de detacheringsregels vallen.

Het internationale vrachtverkeer zou worden uitgezonderd van de detacheringsregels, daar voor in plaats zou een streng handhavingsregime komen. Inspecteurs zouden toegang krijgen tot de tachograafgegevens van de laatste 28 dagen zonder vrachtwagens fysiek te hoeven stoppen.

Rij- rusttijden

Chauffeurs zouden mogen maximaal 56 uur per week en niet meer dan 90 uur per twee weken rijden. Ze moeten minstens elke drie weken een lang weekend terug naar huis. Als ze hun reguliere weekendrust van twee dagen in de cabine willen pakken, zijn ze verplicht dit te doen op speciale veilige parkeerplaatsen met alle voorzieningen.

 

 

Reageer op dit artikel