nieuws

Veertien Volvo LNG-trucks voor St van den Brink

Distributie 563

Logistiek dienstverlener St van den Brink investeert in veertien Volvo LNG-trucks. Daarmee onderstreept het bedrijf uit Ermelo zijn focus op duurzaamheid en innovatie.

Veertien Volvo LNG-trucks voor St van den Brink

De order van St van den Brink bestaat uit twaalf Volvo FM LNG 4×2-trekkers met 420 pk en twee Volvo FH LNG 4×2-trekkers met 460 pk. De levering van de veertien trucks komt tot stand in samenwerking met Volvo Trucks-dealer Harbers en Volvo Trucks Nederland.

Waarom LNG?

Aan de keuze voor LNG-trucks liggen meerdere redenen ten grondslag, legt eigenaar Alex van den Brink uit. Duurzaamheid en innovatie zijn al jaren onderdeel van de bedrijfsfilosofie van St van den Brink. Al in 2008 formuleerde het bedrijf de ambitie om de CO2-uitstoot met minimaal 20% te reduceren. “We hebben maar één aarde. En daar moeten we zuinig op zijn. Als logistiek dienstverlener nemen wij onze verantwoordelijkheid en investeren wij continu in technieken die de CO2-uitstoot verminderen. De CO2-uitstoot van Volvo LNG-trucks is 20% lager in vergelijking met dieseltrucks dus dat sluit perfect aan bij onze ambitie. Andere reden om voor LNG-trucks te kiezen, is dat wij ons hiermee onderscheiden van andere transportbedrijven. Steeds meer klanten hechten daar waarde aan. Wij zetten bijvoorbeeld vier LNG-trucks in voor Baars & Bloemhoff, een landelijke leverancier in hoogwaardig decoratief interieur-plaatmateriaal. Zij vinden het uit het oogpunt van maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk om het transport te verduurzamen.”

Luister naar deze podcast waarin verschillende logistiek dienstverleners (Rotra, Danser Group en Vos Logistics) hun ervaringen over de toepassing van LNG in transport delen. 



Financiële voordelen voor alternatieve aandrijflijnen

Van den Brink wijst daarnaast op de financiële voordelen voor alternatieve aandrijflijnen. “De recente beëindiging van de accijnsteruggaveregeling was een domper, maar gelukkig lijkt het er nu sterk op dat de regeling in een of andere vorm wél gecontinueerd wordt. In Duitsland hoef je met een LNG-truck geen Maut te betalen en in Nederland komt er over een paar jaar een kilometerheffing voor vrachtwagens. Ik verwacht dat je dan met een LNG-truck minder hoeft te betalen.”

Chauffeurs enthousiast over rijcomfort

Chauffeurs zijn daarnaast enthousiast over het rijcomfort en de prestaties van de Volvo LNG-trucks. Dat de trucks worden aangedreven door een motor die gebruikmaakt van het dieselprincipe zonder in te leveren op rijeigenschappen, efficiency en betrouwbaarheid is een belangrijke reden voor Van den Brink om te kiezen voor Volvo’s LNG-oplossing. “Daarmee onderscheidt Volvo zich”, aldus Van den Brink.

Lees ook: Lange afstanden rijden op LNG – hoe werkt dat?

Reageer op dit artikel