nieuws

TomTom verkoopt Telematics-divisie aan Bridgestone

Distributie 392

TomTom verkoopt zijn Telematics-divisie aan de Japanse bandenmaker Bridgestone. Dat bedrijf betaalt 910 miljoen euro aan de Nederlandse navigatiedienstverlener. De verkoop van de fleetmanagement tak wordt naar verwachting in het tweede kwartaal afgerond.

TomTom verkoopt Telematics-divisie aan Bridgestone

TomTom maakte in september bekend de strategische opties te bekijken voor de divisie die zich bezighoudt met track en trace systemen. Dat leverde direct de nodige interesse op van onder meer automakers, bandenmakers, investeerders en softwarebedrijven. Er werd gespeculeerd over een opbrengst van 700 miljoen tot meer dan een miljard euro.

Kleinste divisie van TomTom

Telematics -dat groot is geworden met zijn Webfleet oplossing – was in 2017 goed voor 18 procent van de jaaromzet van het Nederlandse bedrijf. Het was daarmee de kleinste divisie van TomTom. Die wil het merendeel van de opbrengst van de verkoop, 750 miljoen euro, aan zijn aandeelhouders teruggeven. Die betaling moet in het derde kwartaal plaatsvinden. De aandeelhouders en toezichthouders moeten zich nog wel achter de deal scharen.

Telematics laten groeien

Bridgestone liet weten dat Telematics de tak van het Japanse bedrijf die zich bezighoudt met vlootbeheer gaat versterken. De Japanners willen de TomTom-divisie, waar 670 mensen werken, verder laten groeien en een grote speler worden op het vlak van dienstverlening voor (bedrijfs)auto’s die met elkaar zijn verbonden met Internet of Things (IoT).

Bridgestone: ‘perfecte match’

“We hebben onze perfecte match gevonden in TomTom Telematics”, zegt Paolo Ferrari, CEO en President van Bridgestone EMEA en Executive Vice President van Bridgestone Group. “De complementaire activa en capaciteiten van onze bedrijven vormen een krachtenbundeling in fleet-oplossingen en kan de Bridgestone-technologietak verder versterken. We zijn nu goed gepositioneerd in EMEA om onze kernactiviteiten voor banden te verbeteren, onze datadriven activiteiten te versnellen, het klantenbestand van onze vloot uit te breiden en kansen op groei en winst in de automotive-industrie te grijpen.”

Reageer op dit artikel