nieuws

TLN: ‘Kabinet steekt 55 miljoen euro trucktol in eigen zak’

Distributie 652

Transport en Logistiek Nederland (TLN) is zwaar ontstemd over de plannen van het kabinet rondom de kilometerheffing voor vrachtverkeer. Volgens de organisatie loopt de sector mogelijk tot 55 miljoen euro mis omdat een deel van de opbrengsten worden gebruikt om de staatskas te spekken.

TLN: ‘Kabinet steekt 55 miljoen euro trucktol in eigen zak’

TLN stelt dat in het regeerakkoord juist was beloofd dat de opbrengsten van de kilometerheffing zouden terugvloeien naar de transportsector. De organisatie roept Kamerleden op het kabinet donderdag, als de Tweede Kamer de invoering van de heffing bespreekt, om opheldering te vragen.

Investeren in vergroening transportsector

De heffing moet in 2023 van start gaan en zou netto 250 miljoen tot 270 miljoen euro per jaar moeten opleveren. In het regeerakkoord staat dat de opbrengsten terugvloeien naar de transportsector om de kosten van de verduurzaming van het goederenvervoer te betalen, aldus TLN.
Die vergroening gaat bijvoorbeeld om de toepassing zero emissie-technologie, zoals batterij-elektrische of waterstof-elektrische vrachtauto’s met de bijbehorende laad- en tankvoorzieningen. Maar het gaat volgens TLN waar mogelijk ook om het toepassen van een duurzamere brandstof (low-emission) die de CO2-uitstoot aanzienlijk verlaagt alsmede investeringen voor het verbeteren van de efficiëntie in logistieke ketens. Zo kan het goederenvervoer de komende jaren in Nederland een koppositie innemen qua vergroening.

Beleidskader vrachtwagenheffing

Beleidskader vrachtwagenheffing

Daling accijnsinkomsten compenseren

De transportorganisatie stemde in 2017 in met de kilometer heffing, op voorwaarde dat dat geld inderdaad naar de voornoemde vergroening van het goederenvervoer zou gaan. In het zogeheten Beleidskader vrachtwagenheffing staat echter dat de overheid ‘nu al’ 35 miljoen tot 55 miljoen euro wil gebruiken om de daling van de accijnsinkomsten te compenseren.

 

Lees ook:

Vrachttaks vrachtwagens: transportsector profiteert amper tot niet

 

‘Concurrentiepositie wordt ontwricht’

Volgens TLN-directeur Jan Boeve ontstaat het risico dat transporteurs en logistiek dienstverleners zowel de heffing als de vergroening moeten gaan betalen en dat zou dit proces in gevaar brengen. “Het ontwricht onze concurrentiepositie, is tegen de afspraken en kunnen wij niet uitleggen aan onze leden’’, zegt hij.

Evofenedex: ‘Draagvlak wordt smal’

Evofenedex onderschrijft in een reactie eveneens de zorg van TLN. De verladersorganisatie is al geen fan van de maatregel en wijst erop dat het draagvlak erg smal wordt als naast de weigering van het kabinet om rekeningrijden voor iedereen in te voeren, ook de opbrengst van de vrachttaks voor andere doelen wordt gebruikt dan de verduurzaming en innovatie van het logistieke systeem.

Reageer op dit artikel