nieuws

Economische impact haven Rotterdam groter dan gedacht

Distributie 2146

De economische betekenis van de haven van Rotterdam is twee keer zo groot dan tot nu toe werd gedacht. Dat komt naar voren uit een onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam.

Economische impact haven Rotterdam groter dan gedacht

In de studie is de zogeheten toegevoegde waarde van de Rotterdamse haven in 2017 becijferd op 45,6 miljard euro, oftewel 6,2 procent van de Nederlandse economie. Dat is – zo constateren wetenschappers van de Erasmus Universiteit- veel meer dan waar het Havenbedrijf zelf tot nu toe van uitging. De toegevoegde waarde van de mainport bedroeg volgens het onderzoek in 2002 nog 25,2 miljard euro.

Wederuitvoer en distributie

In dit onderzoek is ook gekeken naar de zogeheten voorwaartse indirecte effecten. Dat zijn economische activiteiten in Nederland die mogelijk worden gemaakt dankzij de aanwezigheid van de Rotterdamse haven, zoals wederuitvoer via logistiek en distributie.

‘Haven heeft robuuste groeimogelijkheden’

Allard Castelein, directeur van het havenbedrijf, is blij met het rapport. “Dit wetenschappelijke onderzoek bewijst de enorme betekenis van de Rotterdamse haven voor de groei van de Nederlandse economie. Bovendien toont het rapport aan dat het toekomstig verdienvermogen van de haven robuuste groeimogelijkheden heeft”, aldus Castelein.

Mainports staan ter discussie

Lees het onderzoeksrapport 'Het Rotterdam Effect'

Lees het onderzoeksrapport 'Het Rotterdam Effect'

Het rapport getiteld ‘Het Rotterdam Effect’ is een reactie op het loslaten van het mainportbeleid. De afgelopen decennia kregen de haven en ook Schiphol als motoren van de economie van de regering voorrang om te groeien. Dit beleid staat al enige tijd ter discussie, net als de economische betekenis van de mainports Schiphol en de haven van Rotterdam. Hoofdonderzoeker en haveneconoom Bart Kuipers zegt in het Financieele Dagblad (FD) te hopen dat dit rapport ‘een nuttige rol zal spelen bij de actualisatie van het mainportbeleid’.

Venlo ‘hotspot’ dankzij Rotterdam

“De haven en de daaraan gekoppelde wederuitvoer van producten hebben tot belangrijke distributienetwerken elders in Nederland geleid, zoals in Brabant en Limburg. Venlo was zonder Rotterdam nooit uitgegroeid tot de grote logistieke hotspots die het nu is”, zegt Kuipers.

‘Haven wordt duurzamer’

Op de vraag van het FD of de nieuwe haven straks ook nog het Rotterdam-effect teweegbrengt is Kuipers stellig: “Ik denk zelfs dat het beste nog moet komen. De grote groei in de ladingstromen lijkt over het hoogtepunt heen, maar de haven wordt aantrekkelijker, schoner, duurzamer en met minder uitstoot.”
De haveneconoom wijst in de zakenkrant ook op de behoefte van de regio Rotterdam aan hoogopgeleide mensen. “Kennis gaat een steeds grotere rol spelen, omdat het belang van innovatie toeneemt.”

Haven moet verduurzamen

Als de richting van verduurzaming door de Rotterdamse haven echt wordt ingeslagen, kan het havencluster van de toekomst de Nederlandse economie ten goede komen, is de overtuiging van Kuipers. “De nadruk komt dan meer te liggen op samenwerking tussen industrieën en dienstverleners in de regio, maar ook tussen stad en haven.”

Reageer op dit artikel