nieuws

E-commerce en last mile: dit is de oplossing voor de toekomst?

Distributie 1037

Bijna driekwart van de distributiekosten betreft last mile. Hoe houd je die laatste kilometer betaalbaar, werkbaar en duurzaam? Joris Beckers, onderzoeker aan de Universiteit van Antwerpen onderzocht het en heeft de oplossing.

E-commerce en last mile: dit is de oplossing voor de toekomst?

Jaarlijks worden er vele miljoenen e-commerce pakketten verstuurd. En dat aantal blijft groeien. Hoe krijg je al die pakketten zo efficiënt en duurzaam mogelijk bij de klant? Een vraag waarover Joris Beckers van de Universiteit van Antwerpen zich de afgelopen vier jaar over heeft gebogen. Dit zijn zijn bevindingen.

Last mile grote kostenpost

“50 à 75 procent van de distributiekosten ligt vandaag bij de ‘last mile”, stelt Beckers tegenover de Belgische website Gondola. In harde euro’s komt dat neer op zo’n 30 cent per pakje aldus de onderzoeker. “Dat is veel hoger dan bij de klassieke distributie. De kosten bestaan uit het uurloon voor de chauffeur, de vrachtwagen, de brandstof, parkeerplaats. Dat is een aanzienlijke kost die er zomaar bijgekomen is en waarvoor bedrijven op alle mogelijke manieren een oplossing zoeken. De kostprijs is gelinkt aan de densiteit: hoeveel pakjes kan je leveren op een plaats? In de stad valt dat nog mee, maar op het platteland is de kost tot tien keer zo groot. Los daarvan is er ook een maatschappelijke kost, die te maken heeft met de grotere CO2-uitstoot en verkeerscongestie.”

Microhubs en andere denkwijze

Maar wat is dan de oplossing? Beckers gelooft in microhubs in de stad. UPS en Renault denken eveneens in die richting. Als praktijkvoorbeeld in die richting noemt hij de kluizen van Cubee van bpost, dat deBuren deels heeft overgenomen. Ook pashokjes bij pick up points, zoals DHL onlangs is gestart, gelooft hij in.

 

Lees ook
Jumbo gaat thuisbezorgen via hubs

 

Homerr, de social bezorgdienst  die recent nog 1 miljoen euro groeigeld kreeg, pleit voor een aanpassing van de standaard bezorgwijze. “Van alle aangeboden pakketten, kan momenteel 30% niet afgeleverd worden bij de eerste bezorgpoging. Dat zorgt voor vertraging en toenemende kosten. De mentaliteit van de consument moet veranderen, aldus Juriaan Matthijssen en Mark-Jan Pieterse de oprichters van Homerr.

Cargofietsen de oplossing

Beckers: “Als je op dit moment de bestelwagen naast de fiets plaatst, is de bestelwagen nog altijd goedkoper, omdat ze veel meer in één keer kunnen vervoeren. Maar door de nadruk op snellere leveringen, waardoor je niet zoveel meer in één keer vervoert, wordt de fiets misschien wel voordeliger.” LEVV’s, licht elektrische vrachtvoertuigen, zijn een prima alternatief voor 10 tot 15 procent van de bestelautoritten in grote steden. Dat concludeerde de Hogeschool van Amsterdam deze zomer na een grootschalig onderzoek.

 

 

Zie ook
Social delivery: ‘Alles draait om het hebben van volume’

 

 

Coolblue, de winnaar van de Nederlandse Logistiek Prijs, spreekt van de drukste kerst ooit en dat er nog nooit zoveel pakketten per fiets worden bezorgd. Pieter Zwart, ceo  van Coolblue: “Nooit eerder hebben we zo veel pakketjes op de fiets bezorgd. Zo’n 60% van alle kleine pakketjes in de grote steden zullen de komende dagen met de fiets bij onze klanten worden bezorgd.” Coolblue heeft de fietsdienst sinds april operationeel.

 

Reageer op dit artikel