nieuws

Vrachttaks vrachtwagens: transportsector profiteert amper tot niet

Distributie 526

De transportsector zal minimaal profiteren van de kilometerheffing voor vrachtwagens in 2023. Het aantal vervoersbewegingen zal amper reduceren terwijl het aantal verliesuren toeneemt. Ook is het nog onduidelijk hoeveel van de opbrengst terugvloeit naar de transportsector.

Vrachttaks vrachtwagens: transportsector profiteert amper tot niet

De effecten van de vrachttaks voor de transportsector, die gepland is voor 2023, is niet bijzonder positief op voorhand. Dat blijkt uit twee afzonderlijke onderzoeken. De kilometerheffing voor vrachtwagens levert 600 miljoen  euro op voor de staatskist.

Onbekend is nog hoeveel hiervan terugvloeit naar de transportsector, blijkt uit onderzoek van Ecorys, dat op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de effecten van de vrachttaks onder de loep heeft genomen.Duidelijk volgens het rapport zijn wel de negatieve gevolgen; het is slecht voor de concurrentiepositie van de havens en de maatregel kan 1750 banen kosten, meldt de Telegraaf.

 

vrachttaks

 

De positieve effecten voor het milieu vallen ook tegen.  Het aantal kilometers dat vrachtwagens afleggen zal zeer beperkt dalen met een percentage tussen de 1 en 6 procent, blijkt uit het rapport van het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM), onderdeel van het ministerie. TLN is optimistischer. De berekening van de onderzoekers is theoretisch: hij is gebaseerd op een groot aantal aannamen en gaat uit van de situatie dat die opbrengsten niet terugvloeien naar de transportsector. Terwijl het kabinet in het regeerakkoord vastlegde dat het die opbrengsten inzet voor verduurzaming en innovatie in de transportsector.”

 

Lees ook
Kilometerheffing vrachtwagens wordt de norm in EU

 

Het kabinet presenteert de kilometerheffing als ’groene maatregel’, maar de vrachttaks zelf zal volgens het KIM mogelijk geen enkel effect hebben op de CO2-uitstoot. Het aantal verliesuren voor de transport zal mogelijk toenemen omdat de kans groot is dat transporteurs  kiezen voor kortere, goedkopere, maar langzamere routes. De taks heeft weinig gevolgen voor het fileprobleem. ‘Het effect lijkt klaar te zijn’, aldus het rapport. TLN laat in en reactie weten: ‘Als de overheid de opbrengsten van de heffing inzet om transportbedrijven te helpen bij de aanschaf van (dure) ’zero emission’ vrachtauto’s en investeert in duurzame biobrandstoffen voor de transportsector, zal dat zeker wél een positief effect op het klimaat hebben. Bovendien kan de effectiviteit verder verbeteren als ook voor het personenverkeer een kilometerheffing wordt ingevoerd.’

 

 

Reageer op dit artikel