nieuws

Venlo krijgt grootste inland railterminal van Nederland

Distributie 4042

De nieuwe Railterminal Greenport Venlo wordt begin 2020 in gebruik genomen. Met het startsein voor de aanleg van een vijf kilometer lange spooraansluiting voor de terminal, is tegelijk ook een begin gemaakt met de bouw van de terminal, die wordt geëxploiteerd door logistiek dienstverlener Cabooter.

Venlo krijgt grootste inland railterminal van Nederland
Het startschot voor de werkzaamheden voor Railterminal GreenPort Venlo werd maandag gegeven door gedeputeerde Joost van den Akker van de provincie Limburg (vijfde van links) samen met bestuurders van de gemeente Venlo, Horst aan de Maas, en het ontwikkelbedrijf Greenport Venlo. Namens ProRail was regiodirecteur Wendy de Wild aanwezig.

De railterminal met opslag en parkeerplaatsen voor trailers is in totaal 28 hectare groot – een slordige 48 voetbalvelden – en wordt in de logistieke hotspot nummer 2 van Nederland de grootste binnenlandse railterminal van het land. Betrokken overheden (Rijk, provincie Limburg en gemeente Venlo) dragen ongeveer 60 miljoen euro bij de railterminal die verrijst op logistiek bedrijvenpark Trade Port Noord.

Dertig treinen per dag

In de startfase worden vijf sporen aangelegd, maar uiteindelijk zal de capaciteit naar acht sporen worden uitgebreid, meldt De Limburger maandag. Dan kunnen er dagelijks dertig treinen van 750 meter lang worden afgehandeld. Op deze manier kan het vervoer per spoor het wegverkeer flink ontlasten. Eén trein per dag scheelt namelijk ruim tienduizend vrachtauto’s per jaar.

 

Lees ook:

Nieuwe railterminals behoeft lange adem: deze 4 slaagden

 

 

Cabooter investeert 20 miljoen euro

De Cabooter Group uit Venlo gaat de terminal beheren. De logistiek dienstverlener investeert ruim 20 miljoen in het project. “Deze terminal is belangrijk voor de verdere ontwikkeling van de regio”, zegt Erik Cabooter tegen 1Limburg. “Van hieruit kunnen we straks goederen over het spoor naar heel Europa versturen. Zelfs nog verder.” Cabooter wil ook China vanuit logistieke hotspot Venlo gaan aandoen. “We hebben vorige week al de eerste trein naar China gestuurd. Die treinen moeten straks vanuit Venlo gaan rijden via Turkije en Azerbeidzjan naar China.”

Spooraansluiting eind 2019 klaar

De werkzaamheden worden uitgevoerd door ProRail en aannemer Dura Vermeer Railinfra in opdracht van het Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo. Eind 2019 moet de spooraansluiting en de terminal klaar zijn en in de loop van 2020 kunnen spoorgoederenvervoerders hun containers laden en lossen. De railterminal komt te liggen tussen de N295 en de Grubbenvorsterweg ten zuiden van het spoor. De terminal zal zowel vanuit het oosten als het westen bereikbaar zijn voor goederentreinen met een lengte van maximaal 750 meter. De plannen voor de realisatie van de railterminal werden in 2013 al aangekondigd. In 2014 startte de aanbesteding van de terminal.

Reageer op dit artikel