nieuws

Semi-autonome binnenvaartschepen op waterstof moeten Delft verduurzamen

Distributie 908

Delft test een nieuwe last mile techniek. In de stad varen binnenkort semi-autonome binnenvaartschepen op waterstof. Delft wil hiermee het verkeer in zijn binnenstad verminderen.

Semi-autonome binnenvaartschepen op waterstof moeten Delft verduurzamen

Schoner, stiller en duurzamer. Dat moet de last mile in Delft worden. Om daar voor te zorgen test de Zuid-Hollandse stad een innovatief binnenvaartproject in samenwerking met Dell EMC en Nokia.  De twee bedrijven testen met nog 7 andere partijen, waaronder TU Delft, de komende maanden het gebruik van een semi-autonome, door waterstof aangedreven binnenvaartschip.  De samenwerking moet de hoeveelheid verkeer verminderen ende regio helpen te voldoen aan doelstellingen op het gebied van CO2-uitstoot, duurzaamheid en economische ontwikkeling.

 

Lees ook
Nedcargo bouwt semi-autonoom binnenvaartschip

 

De stille en schone semi-autonome binnenvaartschepen moeten goederen, die normaal door vrachtwagens worden vervoerd, via de waterwegen van de stad afleveren. Een geautomatiseerd en gedigitaliseerd waterstofaangedreven binnenvaartschip wordt verbonden met en bestuurd worden door een cloud applicatie. Ook krijgt het schip een hydraulische loopplank technologie voor het laden en lossen.

 

Havenbedrijf Rotterdam test autonoom varen

 

“Deze samenwerking is een perfect voorbeeld van hoe industriële IoT-netwerken kunnen worden gebruikt om sensoren, voertuigen en machines te verbinden om zo te profiteren van de kracht van automatisering en om een maatschappelijke uitdaging aan te”, stelt Laurent Le Gourrierec, hoofd Strategische Partnerships bij Nokia. Eind volgend jaar moet het 1e schip operationeel zijn.

 

 

Reageer op dit artikel