nieuws

PostNL: ‘Post en pakketten emissievrij afleveren in 2030’

Distributie 1838

PostNL heeft de ambitie om in 2030 post en pakketten in de Benelux CO2-neutraal te bezorgen. Op weg naar deze doelstelling gaat het bedrijf in 2025 in 25 binnensteden in Nederland emissievrij opereren. De logistiek dienstverlener presenteerde de ambitie tijdens een eigen event – Verduur-Samen – in het Stedelijk Museum. Liesbeth Kaashoek, directeur Pakketten en Logistiek: “We willen dé LDV’er zijn van de Benelux.”

PostNL: ‘Post en pakketten emissievrij afleveren in 2030’
Emissievrij beleveren is het doel van PostNL voor 2030.

De wens om te verduurzamen is er – volgens directeur Kaashoek al sinds begin deze eeuw – maar de wijze waarop verandert. De ambitie om in 2007 een duidelijke CO2-reductie te behalen is ingeruild voor het streven om in 2030 post en pakketten emissievrij in de hele Benelux te bezorgen. De ambitie komt voort uit een brainstorm, zo vertelde Kaashoek: “Daarin stond centraal wat voor bedrijf we willen zijn. We leggen nu de focus op verduurzaming, maar hebben ook rekening te houden met een groeiende e-commercewereld. Die groei zorgt voor een stijging van de CO2-uitstoot. Dus zullen we samen moeten werken in de keten om ons doel van emissievrij te bezorgen te realiseren.”

Dow Jones Sustainability Index

PostNL staat dankzij diverse initiatieven en investeringen in de Dow Jones Sustainability Index (DJSI). “We zijn trots op onze derde plek dit jaar”, aldus Kaashoek. “We hebben die positie bereikt door te innoveren en zaken slim samen te brengen. Aanvullend door groene kilometers te maken, onze bezorging te wijzigen en te vergroenen. Zo rijden we minder kilometers en bezorgen we meer op afspraak. De Wadden zijn al groen, Leeuwarden eveneens.” Belangrijk in het streven om efficiënter en groener te opereren zijn ook de drie nieuwe sorteercentra die het bedrijf opende, in Venlo, Apeldoorn en Amsterdam. Het dc in Venlo is gasloos en vijftig procent van de bussen die het bedrijf inzet rijden op biogas. “Maar los hiervan is samenwerken echt noodzakelijk om de nieuwe doelen te bereiken.”

 

 

Lees ook
Zo willen Postnl en Bpost de grootste worden in de Benelux

 

 

Verduur-Samen

Het Verduur-Samen event in Amsterdam stond in het teken van inspireren. Het dagvoorzitterschap van Helga van Leur paste bij de sessies over duurzamer opereren. Strategisch adviseur Geert Kloppenburg, Retourplaza-oprichter Jan Minnee, directeur stadslogistiek PostNL Rogier Havelaar en Beladon International ceo Peter van Wingerden deden ook een duit in het inspiratiezakje.

Emissievrij vervoeren

De huidige samenleving laat zich nog te vaak verrassen, stelt Van Leur: “Wat mij opvalt is dat het weer nog regelmatig zorgt voor verstoringen, het veroorzaakt bijvoorbeeld files. Je kunt en moet als bedrijf vooruitkijken en een logistieke planning aanpassen mocht dit nodig zijn. Daarin zijn verbeterslagen te maken. Leverancier willen meer verantwoordelijkheid neerleggen bij LDV’ers. Maar is het erg als het betekent dat een consument dan even moet wachten op een levering? Die afweging maken kan leiden tot een duurzamere keten.” Van Leur stelt dat met relatief kleine investeringen grote doelen, zoals emissievrij vervoeren, zijn te bereiken. “De kraan van de fossiele brandstoffen moet dicht, dan nog duurt het vijftig tot tachtig jaar voor het effect hiervan op de wereld zichtbaar wordt. Zeg nu zelf, wat mensen echt belangrijk vinden is een goede gezondheid en veiligheid. De prijs van een product of het transport iets duurder maken kan hieraan veel bijdragen. Duurzamer transport kan leiden tot een betere gezondheid van mensen. Misschien kost dat maar één tot enkele dubbeltjes per zending.”

Geen antwoord op kernvragen

Rogier Havelaar gaf een interessant kijkje in de wereld van de duurzame plannen. “Tot mijn verbazing bleek er bij de besluitvorming rond de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek nog veel uitzoekwerk te zijn. Op een aantal kernvragen was nog geen antwoord geformuleerd, zoals over het hoe dan, welke steden en wat emissievrij betekende. Maar het is een positief initiatief en uiteraard steunen we het doel om 25 binnensteden CO2-neutraal te krijgen. Dat past ook bij ons streven om een duurzame logistiek dienstverlener te zijn.”

Verbeteren stadslogistiek

Volgens Havelaar liggen er nog heel veel kansen om stadslogistiek te verbeteren. “Data is daarbij onmisbaar. Bedrijven moeten zich gaan afvragen hoeveel busjes er dagelijks langskomen en hoe ze dit kunnen verminderen. Daarmee reduceer je al enorm veel kilometers.” Dit is een eerste stap, maar lang niet voldoende, stelt ook Geert Kloppenburg. Zeker niet als er in alleen al de randstad binnen nu en afzienbare tijd een miljoen extra woningen wordt gebouwd. Het is volgens Kloppenburg de hoogste tijd dat ook grote ondernemingen hun verantwoordelijkheid nemen wat betreft duurzaamheid. “Actueel verbruik bepaalt of je wagenpark duurzaam is, niet de cijfers van de leasemaatschappij of fabrikant.” De strategisch adviseur ziet veel potentie in ondergrondse buizensystemen in nieuwe woonwijken, pijplijnen voor het transport van brandstoffen en het heffen van tol op strategische plaatsen. “Daarnaast is het cruciaal dat stadsbewoners gaan samenwerken en dat ideeën van buitenaf hun intrede doen. Maak een verandering die nodig is tastbaar voor Henk en Ingrid.”

‘Graden’ van retourkomende artikelen

Retouren vormen het bestaansrecht van Retourplaza. Minnee: “Iets moet terugkomen om er iets mee te kunnen doen. Met behulp van onze return asset valuator kunnen we automatisch beoordelen of een product een schoonmaakbeurt nodig heeft of dat er een andere actie nodig is. Met dit ‘graden’ bepalen we de benodigde handeling en kunnen we starten met het tegengaan van verspilling en artikelen in het recommerce proces brengen.” Hoewel de genoemde handelingen de kern vormen van de bedrijfsprocessen, neemt het enthousiasme in de presentatie van Minnee pas goed toe bij het verzamelen van de bijhorende data. “Al die gegevens – niemand heeft ze – geven we door aan fabrikanten. We laten zien waarom een artikel retour komt en na welke tijd. We hopen dat producenten dit meenemen.” Artikelen die een nieuwe eigenaar vinden, gaan voorzien van een gerecyclede verpakking op weg. “Dat is niet CO2-neutraal, maar wel beter dan niets.”

‘Meer lokaal, minder distributie’

Het ontwerp van een drijvende melkproductiebedrijf – inmiddels in aanbouw in Rotterdam – was het opvallende slotstuk van het Verduur-Samen event. Volgens ceo Van Wingerden gaat het bij zijn projecten vooral om design en het daarmee creëren van aandacht en bewust zijn. “We willen overal ter wereld op een innovatieve wijze inspelen op uitdagingen en ja, het helpt als we daarmee aandacht trekken. We willen dat mensen over onze projecten gaan praten en nadenken. De ‘Floating Farm’ is daarvan een goed voorbeeld. Als je het hebt over een circulaire industrie, dan is dit passend. Met lokaal denken en inspelen op een vraag, kun je vrij eenvoudig het aspect distributie in de keten reduceren.”

Foto's

Reageer op dit artikel