nieuws

Nieuwe Zijderoute bedreigt positie Schiphol

Distributie 867

De Nieuwe Zijderoute, een reeks treinverbindingen van China naar Europa, vormt een bedreiging voor de positie van Schiphol. De haven van Rotterdam krijgt minder last van het Chinese paradepaardje.

Nieuwe Zijderoute bedreigt positie Schiphol

Het spoor is sneller maar duurder dan vervoer per boot, en trager maar goedkoper dan vervoer per vliegtuig. De schaalgrootte van zeeschepen zorgt er echter voor dat het vervoer over zee voor grondstoffen en goedkope producten verreweg de interessantste vervoersmethode blijft.

Voor duurdere producten als medicijnen, elektronica en cosmetica die nu als luchtvracht worden vervoerd, ligt dat anders. Vervoer per vliegtuig is namelijk vier tot zes keer duurder dan over het spoor. De lagere CO2-uitstoot kan bovendien helpen de trein een interessant alternatief voor luchtvracht te maken.

 

Lees ook
China per trein? aan keuze geen gebrek meer

 

Door de Zijderoute wordt ook Oost-Europa beter ontsloten, wat tot kansen kan leiden voor Nederlandse bedrijven. Oost-Europese producten kunnen per trein naar Nederland komen en vandaar verder worden vervoerd, maar ook het achterland van de Rotterdamse haven wordt zo groter. Eind vorig jaar werd Tilburg aangesloten op de treinroute onder regie van GVT.

 

 

zijderoute-trein

 

Nunner Logistics startte in maart dit jaar een treinverbinding tussen Amsterdam en China. C.H. Robinson lanceert een Trans-Euraziatische treinvrachtdienst. De nieuwe dienst verbindt acht afgifteterminals in China met acht bestemmingen in Europa.

Uitdagingen voor de Zijderoute zijn er nog wel. De spoorlijn wordt nu nog gesubsidieerd door China. Bovendien is het spoor in Noordwest-Europa al zeer druk bezet en kunnen er niet eenvoudig meer treinen bij.

 

Reageer op dit artikel